سبد خرید شما خالی است.
ترمز دستی ترجمه اصطلاحی Parking Brake است. با توجه به نوع عملکرد ترمز دستی بهتر است این نوع ترمز، ترمز توقف و یا ترمز پارک اسم گذاری شود چراکه از این نوع ترمز تنها به هنگام توقف خودرو و یا در سرعتهای بسیار پایین می توان استفاده نمود. اهرم ترمز دستی در سمت راست راننده و در کنار صندلی وی تعبیه شده است. (در برخی از خودروها ترمز دستی به شکل یک دکمه برقی در کنار دسته دنده تعبیه شده است).
ترمز دستی ترم ثانویه است
در انتهای بالایی اهرم ترمز دستی، ضامنی تعبیه شده است. هنگام حرکت دادن اهرم، ضامن را باید به حالت فشرده نگه داشت. با رها کردن اهرم ترمز دستی و همچنین ضامن انتهایی آن، اهرم ترمز دستی در همان محل باقی خواهد ماند. کشیدن ترمز دستی بدون فشردن ضامن، باعث استهلاک زودتر لنتها می شود.
ترمز دستی به عوان ترمز ثانویه و ترمز پایی به عنوان ترمز اولیه یا ترمز سرویس شناخته می شود. همانطور که گفته شد وظیفه اصلی ترمز دستی نگه داشتن خودرو در حالت متوقف هنگام پارک کردن و ترک خودرو می باشد. مدار عملکرد ترمز دستی از مدار عملکرد ترمز پایی بطور کامل مجزا می باشد.
ترمز دستی معمولا فقط بر چرخهای عقب عمل می کند (یعنی وقتی ترمز دستی در حالت کشیدن است چرخ های عقب ماشین قفل هستند و چرخهای جلویی آزاد هستند) اما ترمز سرویس (ترمز پایی) مطابق با الزامات استاندارهای خودرویی باید بر تمامی چرخهای عمل کند.
شاسی ترمز دستی
انتقال نیرو در سیستم ترمز دستی توسط سیمهای فلزی انجام می شود اما در سیستم ترمز پایی از روغن ترمز برای این کار استفاده می شود.
به منظور آنکه نیروی نگه
دارندگی در ترمز دستی به مقدار لازم ایجاد شود، ضروری است که اهرم آن به
اندازه کافی به سمت بالا کشیده شود. در صورتی که اهرم بیش از حد متعارف به
سمت بالا کشیده شود اما نیروی بازدارندگی ترمز همچنان ضعیف باشد، باید
مقدار کشش در ترمز دستی تنظیم شود.
نکته: در صورتی که اهرم ترمز دستی خودرو را به سمت بالا کشیده ولی چرخهای عقبی ماشین قفل نشده اند و ترمز دستی به درستی کار نمیکند بایستی ترمز دستی توسط مکانیک رگلاژ شود.