سبد خرید شما خالی است.
به طور کلی ایجاد تغییرات بر روی بدنه و کابین(تزیینات) یک خودرو و ارائه محصولی بهتر و زیباتر از آن را فیس لیفت گویند، به طور کلی، در سالیان اخیر رواج فراوان فیس لیفت در جهان بسیار مشهود است، چرا که بسیاری از خودرو سازان به این روند روی آورده اند و محصولات خود را دو تا سه سال پس از آغاز تولید و عرضه، یک محصول جدید، ظاهرش را تغییر داده و بدین صورت خودرو با پلتفرم قبلی اما با ظاهری جدید را روانه بازار می کنند.
مفهوم فیس لیفت در جهان :
همان طور که می دانید، خودروسازان در جهان تولیدات بالایی دارند، و در طول یک سال میلادی مدل های مختلف خودروهای، خود را به دست خریداران می سپارند، لذا در جهت استفاده بهینه از خطوط تولید یک خودروی خاص، در شکل ظاهری آن خودرو تغییراتی ایجاد میکنند، که این تغییرات به سه دسته تقسیم می شوند :
۱- Redesign یا طراحی مجدد
۲- Major Facelift یا تغییر عمده در ظاهر
۳- Minor Facelift یا ایجاد تغییر جزئی در ظاهر
حال بر خود لازم می دانیم جهت آگاهی بیشتر، شما عزیزان، هر کدام از این دسته تغییرات را تعریف و بررسی بیشتر کنیم :
۱- Redesign :
یا ایجاد طراحی مجدد است که در این سبک از تغییر، خودرو جدید در طراحی، هیچ اثری را شما از خودروی نسل قبل نمی بینید و دارای طراحی ظاهری متفاوت است، چون پلتفرم خودرو کاملا عوض می شود. برای تفهمیم بیشتر برای شما عزیزان خودرو مرسدس بنز C-Class مدل ۲۰۱۴ را مثال میزنم که، یک طراحی مجدد(ریدیزاین) از مرسدس بنز C-Class مدل ۲۰۱۲ است، بخاطر اینکه شما در آن هیچ اثری را از طراحی مرسدس بنز نسل قبل نمیبینید. دوستان و همراهان همیشگی اول خودرو، ریدیزاین کردن یا طراحی مجدد یک اتومبیل، به عوامل متعددی مثل تولید بلند مدت یک طرح درخط تولید، ایجاد تحول در طراحی، یا ارائه طرحهای متفاوت برای رسیدن به یک طرح منحصر به فرد، بستگی دارد.
استون مارتین ونکویش ۲۰۰۱
۲- Major Facelift :
فیس لیفت ماژور، یا همان تغییر عمده در ظاهر خودرو، ایجاد تغییرات عمده و اصلی در طراحی خودرو، مورد نظر است، (روی همان پلتفرم قبلی بوده) که شامل تغییر طراحی ظاهر بدنه، کابین و داشبورد، افزایش آپشنها، تجهیزات جدید و حتی تغییر نوع موتور خودرو است. به طور نمونه، توجه فرمایید که، خودروی کراس اوور، رنو داستر نسبت به رنو لوگان، دچار فیس لیفت عمده شده، چرا که طراحی بدنه، نوع کلاس خودرو، چراغهای جلو و عقب، داشبورد و حتی گیربکس و موتور خودرو نیز تغییر یافته، ولی روی همان پلتفرم قبلی تولید گردیده.
۳- Minor Facelift :
یا همان ایجاد تغییر جزئی در ظاهر خودرو مورد نظر است که، طرح کلی بدنه و داشبورد همان طور به صورت اولیه باقی می ماند، و تغییرات کمی را در طراحی بیرونی، خودرو ایجاد می کنند. به طور نمونه و برای تفهیم بیشتر، مرسدس بنز C-Class سال ۲۰۱۲ نسبت به مدل ۲۰۱۰ دچار تغییراتی در طراحی ظاهری شده و داشبورد و طرح کلی بدنه با هم تفاوتی نکرده اند، و شما فقط شاهد، تغییر در طراحی سپر و چراغهای جلو این خودرو آلمانی هستید.
حال به بررسی عملکرد برخی کشورهای جهان در ارائه فیس لیفت محصولاتشان می پردازیم :
_ پورشه آلمان :
مثلا برای پورشه آلمان برای سالها امکان تولید وجود دارد، و علت آن هم این هست که افراد خریدار محصولات پورشه محصولاتی با همان طرح نخست را دوست دارند، لذا این خودروساز آلمانی هم فیس لیفت همان محصولات سابق خود را ارائه می دهد، تنها با این تفاوت که تغییراتی در جهت محدودیت های زیست محیطی و الزامات قانونی انجام می دهد.
_ کره جنوبی :
در کشور کره جنوبی خودروسازان، با کمک مدیران ، طراحان و مهندسان کاربلد جهان، در زمینه فیس لیفت گام های بلند و موثری را برداشتند چرا که، خودرو های این کمپانی ها تغییرات ظاهری و حتی سیستمی را یک مرتبه صورت می پذیرد، لذا در این صورت مدل جدیدی با تغییر طراحی و ارتقاء موتور و سیستمهای ایمنی جدید توسط این خودروسازان تولید میشود، همین امر باعث شده که طول عمر یک مدل خودرو در خط تولید کمپانی های کره ای از مدت زمان ۱۰ سال به ۴ سال کاهش یافته و نسل جدید یک محصول با تغییرات در طراحی بیرونی، کیفیت، ایمنی و حتی تغییر موتور به بازار ارائه میشود.
سانتافه
_ چین :
در کشور جمهوری خلق چین، در سالیان اخیر شاهد خودرو هایی با آرایش غلیظ بودیم که در آن ها کپی کاری های مطلق از خودروسازان مطرح و محبوب جهان را شاهد بودیم، لذا بدون اینکه به مشخصات فنی محصولات زوم کنیم باید بگوییم که چینی ها موفق شده اند که مدل هایی موفق و مناسب از لحاظ طراحی ظاهری تولید کنند که این محصولات توانسته اند که بازار کشورهای جهان سوم از جمله ایران را احاطه کنند.( مدت زمانی، فیس لیفت بعضی از خودروهای آنان، تا ۲ سال هم کم شده است.)
مفهوم فیس لیفت در ایران :
در سالهای اخیر، کمپانی های ایرانی فعال در زمینه خودرو، هم به ضرورت و اهمیت فیس لیفت پی بردند، اما مطمئنا با توجه به این مسئله که صنعت فیس لیفت در کشور ما عمر کمی دارد لذا نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم تری است تا بتواند مسیر خوب و پربازده تری را برای کشور به ارمغان آورد.
این فرآیند یعنی فیس لیفت در کشورمان از ۴ سال قبل به طور جدی تر، آغاز گردیده است و روند مثبتی را هم در پیش گرفته است، به طور مثال فیس لیفتهای خودروی سایپا X111، پارس تندر و سورن از فیس لیفت های موفق خودروسازان ایرانی به شمار می آید، که به ترتیب تغییر یافته خودروهای پراید هاچ بک، رنو تندر و سمند هستند. یا مثلا، وانت آریسان بعد از ۵۰ سال، به عنوان فیس لیفتی برای پیکان وانت معرفی شده که علاوه بر تغییرات در طراحی ظاهری آن، به کولر، استاندارد آلایندگی و فرمان هیدرولیک هم تجهیز گردیده، در حالی که در خودروسازان خارجی، این تغییر مدل تنها در مدت ۴ تا ۵ سال صورت میگیرد.
در کل خودروسازان کشور بایستی که از تجربه بیشتر کمپانی های بزرگ جهانی درس بگیرند و تجربیات اجرایی آنان را سرمشق کار خود قرار دهند، تا در زمینه صنعت فیس لیفت اشتباهات آنان را تکرار نکرده و موفقیت های آنان را در فعالیت هایشان ببینند، باشد که ما شاهد محصولات فیس لیفت قوی و مطمئن از این خودروسازان میهنمان، باشیم.
جمعی از فیس لیفت های جهان و ایران :
هیوندای سوناتا :
هیوندای سوناتا ، در کلاس خودروی اندازه متوسط و با طراحی خودروهای موتور جلو-محور جلو و چهاردر سِدان تولید و در سطح جهانی توسط شرکت هیوندای موتور به بازار عرضه شده است. این خودرو از سال ۱۹۸۵ تا کنون تولید شدهاست. فیس لیفت های جدیدش که نسل هفتم و هشتم هیوندای سوناتا است هم اکنون در شرکت آسان موتور ایران عرضه میشود.
۲۰۱۶ Sonata
پراید x111 :
پراید هاچ بک معروف و محبوب جوانان آن دوره با کمی تغییرات به پراید x111 مبدل گردید.
پیکان :
پیکان که، شرکت ایران خودرو یا همان ایران ناسیونال سابق، تولید آن را از سال ۱۳۴۶ شمسی آغاز کرد و در حدود ۴۰ سال آن را ادامه داد. از سال ۱۳۴۶ پیکان با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید میشد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک، از سال ۱۳۵۹ پیکان با تغییری که کرایسلر در فرم ظاهری هانتر بوجود آورد، شامل تغییر کامل چراغهای جلو و عقب (به فرم بزرگ و یکپارچه کاملاً مستطیل)، پانل نشانگرهای مقابل راننده، تولید شد (این مدل در سالهای ابتدایی تولید به پیکان چراغ بنزی معروف بود).تولید این خودرو در سال ۱۳۸۳ به اتمام رسید.
دنا :
خودروی دنا کی از محصولات شرکت ایران خودرو است که در واقع سمند بهینه شده با فیس لیفت عمده است که قرار بود جایگزین خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند شود. این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که بالاخره پس از کش و قوسهای فراوان بر سر قیمت گذاری و با تأخیر زیاد روانه بازار شد. این محصول به وسیله مهندسان ایرانی و بدون حمایتهای خارجی و با استفاده از ظرفیتها و امکانات ایران خودرو طراحی شدهاست. مدلهای خودرو دنا شامل الایکس با موتورهای ایاف۷ بنزینی و پایه گازسوز و ایالایکس با موتور ایاف۷ توربوشارژ است که در حال حاضر تولید موتور EF7 توربو شارژر منتفی شده است و موتور XUM جایگزین آن شده است. تفاوت مدلهای خودرو دنا علاوه بر موتور، در سیستمهایی همچون رینگ، آیینه برقی تاشو، چراغهای مهشکن، رنگ تریم داخلی، میباشد؛ و در مدلهای بعدی فرمان برقی و کیسه هوای جانبی نیز اضافه میشود.
تویوتا کرولا :
تویوتا کورولا ، نام مجموعهای از خودروهای کامپکت است که در ۱۹۶۶ میلادی توسط تویوتا معرفی شد و همچنان تولید میشود. بیش از ۳۹ میلیون کورولا در مدلهایی متفاوت تا سال ۲۰۱۲ به فروش رسیدهاند و هنوز فروش این ماشین ادامه دارد.محبوبیت و مقبولیت این ماشین به حدی است که مثلاً در کشور افغانستان، کورولا تبدیل به نام عام شده و به تمامی ماشینهای کامپکت و سدان، بدون در نظر گرفتن شرکت سازنده، واژه کورولا اطلاق میشود.تویوتا کورولا پرفروشترین خودروی جهان است.تا ژوئیهٔ ۲۰۱۳ میلادی بیش ار ۴۰ میلیون عدد از این خودرو به فروش رفته بوده است.
هیوندای سانتافه :
سانتافه ابتدا در نسل نخست خود در سال ۲۰۰۱ ایدههای جدی شرکت کرهای هیوندای برای رقابتی آشکار با فورد Escape، مزدا Tribute و پونتیاک Aztekبه ثمر نشست و مدل جدید با اسم سانتافه که نام شهری در نیومکزیکو است تولید شد و به سرعت در آمریکای شمالی تبدیل به محبوبترین خودرو خانواده شد.اما در سال ۲۰۰۷ نسل دومش، روی پلتفرم CM در کارخانه هیوندای آلابامای آمریکا ساخته شد.اولین بار از این خودرو طی یک تشریفات خاص در نمایشگاه دیترویت سال ۲۰۰۶ رونمایی شده بود. در مورد سانتافه جدید باید گفت ایرادهای وارده به نسل اول مانند ورود صدای محیط به داخل و عدم دید مناسب عقب کاملاً حذف شد. در کل سانتافه در سه تیپ LX، SE و GLS تولید شد که مدل آخر نام آشنای ایرانیها است.
تویوتا کمری :
این خودرو هم از سال ۱۹۸۰ تا کنون عرضه می گردد و ما ایرانی ها همواره با تغییرات جزیی(فیس لیفت) در خیابان های کشورمان شاهد رخ نماییش هستیم.
تویوتا راکتیس :
تویوتا راکتیس هم خودرویی است که از سال ۲۰۰۵تا کنون در ژاپن تولید شدهاست. این خودرو که در رده خودرو های مینی ام پی وی قرار دارد هم اکنون با فیس لیفت های جدید عرضه می گردد.
نیسان پاترول :
سال ۱۹۳۷ سالی بود که نیسان بهعنوان یک شرکت خودروسازی موفق ژاپنی در یوکوهاما در سطح جهانی مطرح شده بود. نیسان در این سال ده هزارمین اتومبیل خود را تولید کرد، تا سال ۱۹۸۰ پاترول تغییرات زیادی کرد که از جملهٔ آنها میتوان به تغییر اتاق، موتور و تجهیزات داخلی اشاره کرد؛ ولی این سال را میتوان نقطهٔ عطفی در تاریخ تولد نیسان پاترول دانست.در این سال تجهیزات لوکس بسیاری بر این خودرو افزوده شد، بطوریکه از این زمان به بعد پاترول تنها یک اتومبیل بیابانی و کوهستانی نیست بلکه اتومبیلی است در چندین مدل برای سلایق مختلف. برای اولین بار پاترول دو گونه ۵ در و ۳ در، شاسی بلند و شاسی کوتاه عرضه شد، و این تغییرات و تنوع همگام با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو و بکار گیری آن در ساخت پاترول باعث شده که این اتومبیل به شهرت دست پیدا کند تا جایی که نیسان در کشورهایی چون انگلستان، آلمان، اسپانیا و بلژیک اقدام به برپایی خط تولید آن نمود. نیسان پاترول تاکنون در شش نسل مختلف تولید شده است و درسال ۲۰۱۰ آخرین نسل آن یعنی نسل ششم نیسان پاترول توسط شرکت نیسان معرفی گردید.