سبد خرید شما خالی است.
بخشی از انرژی مصرفی در اتومبیلها به واسطه الکتریسیته تأمین میشود که چراغها، سیستم پخش و … قسمتهایی هستند که نیاز به برق دیسی دارند. اما برای تأمین این انرژی در اتومبیل نیاز به یک منبع انرژی مانند باتری داریم. باتری میتواند انرژی الکتریسیته مورد نیاز خودرو را تأمین کند. یکی از مواردی که میتوانیم متوجه شویم باطری با مشکل مواجه شده هنگام استارت زدن خودرو است. در صورتی که با استارت زدن خودرو روشن نشود یکی از دلایل آن مشکل پیدا کردن باطری است. اما برای راهاندازی مجدد باطری دشارژ شده به یک باطری دیگر نیاز داریم تا بتوانیم انرژی تخلیه شده را جبران کنیم. به این روش که از طریق یک باطری سالم و در حال کار یک باتری معیوب را راهاندازی کنیم در اصطلاح باتری به باتری کردن میگویند. در ادامه همین بحث قصد داریم تا نکات مهم در باتری به باتری کردن را با شما در این مقاله از توربومگ در میان بگذاریم.
نحوه باتری به باتری کردن
برای باتری به باتری کردن خودرو باید نکاتی را از قبل یا در هنگام کار رعایت کنید که عملیات شما بهخوبی صورت گیرد.
از سالم بودن باتری اطمینان حاصل کنید
قبل از انجام باتری به باتری کردن خودروی خود، ابتدا وضعیت فیزیکی آن را بررسی کنید. مطمئن شوید که باطری ترک خوردگی ندارد یا دچار نشتی نشده است. در صورت وقوع چنین اتفاقی از استارت زدن خودداری کنید.
برای خرید آنلاین لوازم یدکی خودرو کلیک کنید!
وسایل مورد نیاز
برای باتری به باتری کردن خودرو نیاز به کابل دارید تا بتوانید عملیات را به شکل صحیحی انجام دهید. به علاوه این بهتر است همیشه همراه خود دستکش و عینک را برای ایمنی بیشتر همراه داشته باشید.
قرار دادن دو خودرو کنار یکدیگر و بستن سوئیچ
برای سادهتر شدن نحوه باتری به باتری کردن خودرو باید هر دو اتومبیل را در کنار یکدیگر یا رو در روی یکدیگر پارک کنید و سوئیچ هر دو ماشین را ببندید در ادامه نیز کاپوت هر دو خودرو را بالا بزنید.
تشخیص قطبهای باتری خودرو
باطری دارای دو قطب مثبت و منفی است که به طور عموم بر روی قطب مثبت علامت + و بر روی قطب منفی علامت – قرار داده میشود اما اگر این علائم موجود نبود از روی کابلهایی که به باتری متصل است این علائم قابل تشخیص هستند. کابل مشکی نشان دهنده قطب منفی و کابل قرمز هم نشانگر قطب مثبت است.
تشخیص قطبهای باتری خودرو
باطری دارای دو قطب مثبت و منفی است که به طور عموم بر روی قطب مثبت علامت + و بر روی قطب منفی علامت – قرار داده میشود اما اگر این علائم موجود نبود از روی کابلهایی که به باتری متصل است این علائم قابل تشخیص هستند. کابل مشکی نشان دهنده قطب منفی و کابل قرمز هم نشانگر قطب مثبت است.
نصب کابل بر روی باتری ها
در ابتدا به سراغ اتومبیلی بروید که باتری آن خوابیده است و نیاز به شارژ دارد. در این خودرو به دنبال بخشی فلزی بگردید که به موتور متصل نباشد یا بدون رنگ خوردگی باشد تا کابل منفی با رنگ مشکی را به آن وصل کنید. دقت داشته باشید که هیچگاه گیره کابل منفی را در اتومبیلی که باتری آن خوابیده بر روی قطب منفی باطری نگذارید. سر دیگر کابل مشکی را به قطب منفی باطری سالم متصل کنید.
توجه داشته باشید که اگر سر دیگر کابل را به قطب منفی باطری معیوب متصل کنید امکان خرابی ECU را به دنبال خواهد داشت. همچنین در صورت اتصال اشتباه و برعکس کابلها امکان انفجار باطری وجود دارد!
در ادامه کابل قرمز رنگ که به قطب مثبت مربوط میشود را به باطری خودروی معیوب متصل کنید و سر دیگر آن را به باطری خودرویی وصل کنید که سالم است.
پس از نصب کامل کابل ها استارت بزنید
در ادامه و با به اتمام رسیدن نصب کابلها، خودرویی که باطری آن سالم است را استارت بزنید. چند دقیقه صبر کنید و استارت خودروی معیوب را هم بدون جدا کردن کابلها بزنید.
اگر خودرو پس از استارت زدن روشن شد
بعد از استارت زدن در صورتی که خودروی شما روشن شد ابتدا کابل مشکی رنگ را از قطب منفی خودروی معیوب و سپس سر دیگر آن بر روی خودروی سالم را جدا کنید. برای کابل قرمز باید این رویه را برعکس انجام دهید و ابتدا سر مثبت باطری خودروی سالم را جدا کنید و پس از آن سر دیگر را از باطری خودروی معیوب خارج کنید.
اگر خودرو پس از استارت زدن روشن نشد
اگر خودروی سالم پس از استارن زدن روشن نشد کمی صبر کنید و بعد از چند دقیقه دوباره استارت بزنید. در ادامه بدون جدا کردن کابلها دوباره خودوری معیوب را استارت بزنید در صورتی که روشن نشد باید بخشهای دیگر مانند سیم کشی را بررسی کنید.
نکته
در صورتی که خودروی شما دنده اتوماتیک است هم میتوانید همین راه را برای شارژ باتری استفاده کنید و باتری به باتری کردن ماشین اتومات نیز تفاوتی با روشی که در قبل گفته شد ندارد.
نکات اصولی و ایمنی را در هنگام کار رعایت کنید
موضوعی که در ابتدا باید به آن خوب توجه داشته باشید تشخیص صحیح قطبهای مثبت و منفی باطری است. در برخی از خودروهای کارکرده ممکن است از کابلهای مشکی برای قطب مثبت و از کابل قرمز برای قطب منفی استفاده کنند. اتصال اشتباه در این بخش میتواند منجر به آسیب دیدن دینام، بخشهای برقی و الکترونیکی خودرو یا حتی ECU شود که این آسیب دیدگی ممکن است با آتش سوزی همراه باشد.
در هنگام اتصال کابلها خوب دقت داشته باشید که مراحل نصب را به ترتیبی که در قبل گفته شد انجام دهید. حتما اندازه کابلها مناسب باشد و در صورتی که کوتاه است از کابل بزرگتر استفاده کنید. برای اتصال بخش منفی خودرویی که باطری آن خوابیده مراقب باشید گیره را به موتور آن متصل نکنید.
بعد از اتصال کابلها حداقل ۵ دقیقه صبر کنید بعد استارت بزنید در صورتی که بلافاصله بعد از اتصال کابلها استارت بزنید امکان روشن نشدن خودرو، داغ شدن کابلها و همچنین آسیب دیدن هر دو خودرو امکان پذیر است.
مضرات باتری به باتری کردن
باتری به باتری کردن خودرو در صورتی که درست و صحیح صورت گیرد مشکلاتی را در پی نخواهد داشت و عوارض باطری به باطری کردن در اثر اشتباهاتی که رخ میدهد به وجود میآید. یکی از این اشتباهات در هنگام انتقال انرژی از خودروی سالم صورت میگیرد که باعث تخلیه شدن باطری شارژ کننده میشود. با این وجود شما میتوانید با بیست دقیقه حرکت کردن با اتومبیل دوباره باطری را شارژ کنید. از دیگر مضرات باتری به باتری کردن طولانی شدن زمان عملیات است باید دقت داشته باشید که باتری خالی شده به چه مقدار شارژ نیاز دارد تا به همان میزان اجازه شارژ شدن را بدهید.
در آخر
در صورتی که تصمیم دارید تا با عملیات باتری به باتری کردن کار شارژ باطری معیوب شده را انجام دهید حتما از کابلهای مخصوص این کار استفاده کنید. همچنین در هنگام کار به نحوه اتصال صحیح کابلها به خوبی دقت کنید زیرا اشتباه در این بخش ممکن است به قسمتهای مختلف خودرو آسیب برساند یا حتی منجر به آتش گرفتن اتومبیل شود. مدت زمان عملیات را به دقت زیر نظر بگیرید تا موجب دشارژ شدن باتری سالم نشود.
آیا تجربه باطری به باطری کردن دارید؟ لطفا از تجربیات خود برای خوانندگان بنویسید.