WhatsApp-Image-2021-11-08-at-5.25.45-PM-removebg-preview(1)

هنگام بریدنترمز خودرو چه باید کرد؟

1. آرامش خود را حفظ کنید

وقتی درحال‌حرکت متوجه ‌می‌شوید ترمز خودرو بریده شده ‌است، مهم‌ترین کاری که باید انجام ‌دهید، حفظ آرامش و تسلط ‌بر هدایت خودرو است. اگر نتوانید بر ترس خود غلبه‌کنید، ممکن ‌است به‌صورت کاملا غیرارادی اقداماتی انجام‌دهید که شرایط را برای کنترل خودرو سخت‌تر کند؛ مثلا ‌به ‌جای فشار پدال ترمز، پدال گاز خودرو را فشار دهید!

2. حواستان به پدال گاز نباشد!

تحت هیچ‌ شرایطی، به‌خصوص در سرازیری‌ها، پدال گاز را فشار‌ ندهید. هنگام بریده‌شدن ترمز خودرو، تمرکز خود را به‌صورت‌ کامل از روی پدال گاز بردارید و تنها روی توقف خودرو متمرکز شوید.

3. خاموش‌کردن کروزکنترل

اگر خودرو دارای سیستم کروزکنترل است، هنگام‌ بریدن ترمز خودرو باید آن را غیرفعال کنید؛ زیرا این سیستم ممکن است بنا به فاصله خودروی شما از سایر خودروها، سرعت را کم یا زیاد کند. در چنین شرایطی، خاموش‌کردن سیستم یادشده می‌تواند بهترین تصمیم باشد.

4. تست پدال ترمز

پس از ترمز بریدن خودرو سعی کنید وضعیت پدال ترمز را چک ‌کنید. اگر پدال بسیار نرم باشد، ممکن ‌است روغن موتور خودرو کیفیت خود را از دست داده یا سطح آن بسیار کاهش یافته ‌باشد. از طرفی، ممکن‌است پدال بسیار سفت شده ‌باشد که می‌توان خراب‌شدن یکی از اجزای مکانیکی یا قرارگیری جسم اضافی پشت پدال را دلیل این امر دانست.

تست پدال ترمز

5. اطلاع‌رسانی به سایر رانندگان

هنگام بریده‌شدن ترمز خودرو، خطر تصادف برای سایر رانندگان نیز وجود ‌دارد. بنابراین، راننده باید سعی‌کند تا با استفاده از ابزار مختلف، وضعیت خطرناک خود را به سایر رانندگان اعلام‌ کند. استفاده از صدای ممتد و منقطع بوق، چراغ راهنما و نور بالا، از مواردی هستند که می‌توانند تاثیر مهمی در اطلاع‌رسانی به سایر رانندگان داشته باشند.

6. هدایت خودرو به لاین راست

هنگام بریدن ترمز خودرو، به‌هیچ‌وجه نباید در لاین سبقت حرکت‌ کنید. حتی در جاده‌های یک‌طرفه، این‌کار ممکن ‌است زمینه تصادف‌های شدید را ایجاد ‌کند. بهترین لاین حرکت در این شرایط، لاین سمت راست است. در جاده‌هایی با بیش از سه لاین نیز همواره سعی‌کنید در اولین لاین سمت راست قرار بگیرید.
در بزرگ‌راه‌ها، به‌خصوص در شهرهای بزرگ، لاین سمت راست نیز با توجه ‌به بریدگی‌هایی که دارد، می‌تواند خطرناک باشد؛ زیرا ممکن ‌است تعداد زیادی از خودروها قصد خروج از بزرگ‌راه را داشته ‌باشند. در بزرگ‌راه‌ها، بهتر‌است از لاین وسط و راست هم‌زمان استفاده‌ کنید؛ اما در آزادراه‌ها، لاین سمت راست بسیار ایمن است.

7. فشار پدال ترمز

حتی درصورتی‌که هیچ امیدی به ترمزهای خودرو ندارید، باید همواره فشار را به‌صورت مرتب روی پدال ترمز حفظ ‌کنید؛ زیرا ممکن ‌است نقص پیش‌آمده در خودرو، به‌علت نارسایی سیستم ترمز باشد. در‌ این ‌حالت، هر ترمزی می‌تواند برای توقف خودرو کمک‌کننده باشد. همچنین ممکن‌ است ترمزهای خودرو ضعیف ‌شده باشند و هرچند ناقص، اما هم‌چنان فعال باشند. در چنین‌حالتی، باید با فشار سریع و پیاپی پدال ترمز با تمام قدرت، حداکثر کارایی را از ترمزها برای توقف خودرو بگیرید. با این ‌روش، اصطکاک افزایش می‌یابد و ترمز قوی‌تر می‌شود.

پدال ترمز پدال گاز

8. تمام تمرکزتان را متوجه پیداکردن مکانی کم‌خطر در حاشیه جاده کنید!

هنگام‌ ترمز بریدن خودرو سعی‌ کنید در لاین سمت راست جاده دنبال هر نوع مانع غیرزنده باشید. این موانع مانند گاردریل، تپه‌های خاکی، کانال و… می‌توانند انتخاب‌های بسیار خوبی باشند؛ حتی درصورت برخورد با موارد یادشده نیز، ممکن‌ است خسارت مالی اندک باشد.

9. حرکت مارپیچ و استفاده از جاده‌های ناهموار

قسمت‌هایی مانند دست‌انداز، چاله و… می‌توانند به‌یک‌باره مقدار زیادی از سرعت خودرو را کاهش‌ دهند؛ همچنین حرکت زیگزاگی و مارپیچ به ‌دلیل افزایش اصطکاک لاستیک با زمین و افزایش مقاومت ‌هوا، می‌تواند در کاهش سرعت خودرو موثر باشد.
شانه‌های خاکی و جاده‌های شنی و ماسه‌ای نیز به دلیل ناهمواری، می‌توانند به کاهش سرعت و توقف سریع خودرو کمک‌ کنند.

حرکت مارپیچ

10. معکوس بزنید!

اگر گیربکس خودرو از نوع اتوماتیک است، آن را به حالت دستی ببرید؛ سپس سعی‌ کنید دنده‌ معکوس بزنید. این‌‌ کار، بی‌شک تاثیر زیادی در توقف خودرو و کاهش سرعت آن دارد. درصورتی‌که بتوانید با انجام چندباره این‌کار دنده را سنگین کنید، به‌راحتی قادر به کنترل خودرو خواهید‌ بود.
دقت ‌کنید درصورتی‌که با اجسام یا هر مانعی فاصله زیادی دارید، نیازی به معکوس‌زدن با سرعت بالا نیست. برای کاهش ریسک خسارات وارده به خودرو، تا آن‌جا که می‌توانید، صبر کنید تا سرعت خودرو کاهش یابد؛ اما در سرازیری‌ها با شیب تند باید این‌کار را با مهارت و سرعت بسیار بالا انجام‌ دهید.

معکوس زدن هنگام ترمز بریدن

11. استفاده هوشمندانه از ترمز‌دستی هنگام ‌ترمز بریدن خودرو

ترمز‌دستی معمولاً حتی پس‌از بریدن ترمز نیز کار‌ می‌کند. ساختار این نوع ترمز متفاوت است و نباید بی‌محابا و باعجله از آن استفاده‌کنید؛ زیرا کشیدن بسیار سریع ترمز‌دستی، می‌تواند باعث قفل‌شدن چرخ‌ها و واژگونی خودرو شود. در این مورد نیز مانند دنده معکوس، سعی‌کنید ابتدا سرعت خودرو را کاهش دهید و سپس به‌آرامی ترمز‌دستی را بالا بکشید.

12. افزایش سطح تماس هوا با درون خودرو

مقاومت هوا شاید نتواند خودرو را کاملا متوقف‌کند، اما بی‌شک می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش سرعت آن داشته ‌باشد؛ پس باید تمام تلاش خود را بکنید تا سطح تماس هوا با خودرو افزایش یابد. برای این ‌کار، می‌توانید تمامی شیشه‌های عقب و جلوی خودرو را پایین بکشید و اگر خودرو سانروف دارد، آن را تا انتها باز‌ کنید.

13. استفاده از شیب

اگر در شهر یا جاده‌ای هستید که با محیط اطراف آشنایی‌دارید، سعی‌کنید مسیر خود را به ‌سمت جاده‌هایی که سربالایی دارند، تغییر دهید. این‌ کار تا ‌اندازه زیادی می‌تواند به توقف خودرو کمک‌کند. با توجه به زاویه، میزان شیب و سرعت خودرو، این‌ کار حتی ممکن ‌است باعث توقف کامل آن شود.

14. خاموش‌کردن موتور هنگام بریدن ترمز خودرو

‌این مورد یکی از آخرین راه‌ها در صورت عدم ‌توقف خودرو است. خاموش‌کردن موتور هنگام حرکت و قراردادن سوئیچ در وضعیت استارت، ممکن‌ است آسیب‌های جدی به موتور وارد کند؛ اما اگر خودرو با انجام مواردی که تا این‌جا بیان‌شد، متوقف نشود، باید این گزینه را نیز امتحان ‌کنید.
به ‌یاد داشته ‌باشید که برای این‌ کار، باید سرعت خودرو بسیارکم شده ‌باشد. خاموش‌کردن موتور، تنها در سرعت‌های پایین و شرایط اضطراری مجاز است. دقت ‌کنید که سوئیچ را در وضعیت قفل قرار ندهید؛ زیرا کنترل چرخ‌ها از دست شما خارج خواهد شد.

15. کشیدن خودرو و استفاده از اصطکاک موانع

یکی دیگر از آخرین اقدامات حیاتی هنگام ترمز بریدن خودرو، استفاده از موانع کنار‌ جاده‌ای مانند گاردریل است. کشیدن خودرو و تماس‌دادن آن با گاردریل می‌تواند باعث کاهش سرعت شود.
همچنین اگر سرعت خودرو نسبتا کم شده‌ است، می‌توانید از برخورد با سایر خودروها استفاده‌کنید. برای این کار، باید مطمئن باشید که سرعت پایین است و خطر جانی تهدیدکننده شما و خودروی هدف نیست. البته موارد اخیر از آخرین گزینه‌ها هستند و در صورت جواب‌نگرفتن از سایر موارد توصیه می‌شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×
مدیر فروش
2 +