نکات فنی رادیاتور خودرو

آب در صفر درجه سانتیگراد یخ می زند و در 100 درجه سانتیگراد جوش می آورد اگر از آب داخل رادیاتور به عنوان سیال خنک کننده استفاده شود در دمای کمتر از صفر درجه سانتیگراد یخ می زند و دیگر حالت سیال ندارد پس در موتور گردش نمی کند و موجب جوش آوردن موتور می شود.

  • ایمنی در هنگام کار بر روی رادیاتور
  • بازدید مقدار آب رادیاتور
  • عیوب احتمالی رادیاتور
  • در رادیاتور و منبع انبساط
  • نتایج استفاه از ضد یخ

ایمنی در هنگام کار بر روی رادیاتور

  1. هرگز در رادیاتور یا منبع انبساط موتوری که گرم شده است را باز نکنید. باز کردن در، ممکن است سبب جوش آمدن ناگهانی آب شود و در نتیجه به شما یا افرادی که در نزدیکی اتومبیل شما هستند آسیب رسانده و دچار سوختگی شوند.
  2. مخلوط آب و ضد یخ سمی است و خوردن آن موجب بیماری شدید و حتی مرگ می شود. اگر مخلوط فوق روی دست ها و پوست شما ریخت بلافاصله شستشو نمایید.
  3. در بعضی مواقع ضد یخ اشتعال پذیر است، مواظب باشید.
  4. در صورتی که موتور خودروی شما جوش آورد. ابتدا با ریختن آب روی رادیاتور نسبت به پایین آوردن دمای سیستم اقدام و سپس موتور خودرو را خاموش نمایید.

بازدید مقدار آب رادیاتور خودرو

  1. در صورتی که خودرو دارای منبع انبساط می باشد. از روی گیج منبع انبساط میزان آب را می توان کنترل نمود، بدین صورت که مقدار آب می بایستی بین خطوط min و max باشد.
  2. در صورتی که خودرو دارای منبع انبساط نمی باشد مقدار آب را بایستی از طریق باز کردن در رادیاتور کنترل کرد.

توجه:

برای باز کردن در رادیاتور آن را فشار دهید و آهسته بچرخانید تا به ضامن برسد (طبق تصویر) با این کار فشار سیستم کاهش می یابد سپس دوباره درب رادیاتور را فشار دهید و آن را بچرخانید تا باز شود.

بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو (2)

کم شدن آب رادیاتور پراید-تست درب رادیاتور-مخزن آب رادیاتور پراید

عیوب احتمالی رادیاتور ماشین

  • سوراخ بودن شبکه و نشت آب.
  • خرابی واشر در رادیاتور و نشت آب.
  • کثیف بودن و گرفتگی شبکه های رادیاتور.
  • خرابی در منبع انبساط رادیاتور.
  • سوراخ بودن منبع انبساط رادیاتور.
  • سوراخ بودن لوله رابط انبساط و رادیاتور.

نکته:

وقتی موتور جوش آورده یا نزدیک به دمای جوش است هرگز درب رادیاتور را باز نکنید ممکن است آب جوش و یا بخار که از در رادیاتور بیرون می زند به شما و اطرافیانتان آسیب برساند.

بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو (3)

منبع انبساط پراید-حجم آب رادیاتور سمند-سیستم خنک کننده موتور پراید

بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو (4)

در رادیاتور و مخزن انبساط

بیشتر سیستم های خنک کن موتور به وسیله در مخصوصی که روی دهانه رادیاتور بسته می شود درز بندی شده و تحت فشار قرار می گیرد. در نتیجه آب بر اثر تبخیر تلف نمی شود و استفاده از منبع انبساط امکان پذیر می گردد. لذا وقتی سیستم تحت فشار باشد نقطه جوش بالا رفته و در نتیجه بازدهی سیستم افزایش می یابد.

در رادیاتور دارای یک شیر خلا شکن می باشد. این شیر مانع ایجاد خلا در سیستم می شود. وقتی موتور را خاموش می کنیم آب داخل سیستم سرد شده و در نتیجه انقباض آب، کاهش حجم در سیستم خلا ایجاد می شود این خلا قادر است شبکه های رادیاتور را در هم بپیچد. در نتیجه وجود شیر خلا شکن ضروری بوده که با باز شدن آن آب از مخزن انبساط رادیاتور وارد رادیاتور می شود.

همچنین زمانی که خودرو سرد است در نتیجه ی کارکرد موتور، آب در گردش گرم می شود، حجم آن افزایش می یابد و آب اضافی از طریق لوله انتقال آب وارد مخزن انبساط می گردد.

توجه:

  • آب در صفر درجه سانتی گراد یخ می زند و در 100 درجه سانتی گراد جوش می آورد اگر از آب داخل رادیاتور به عنوان سیال خنک کننده استفاده شود در دمای کمتر از صفر درجه سانتی گراد یخ می زند و دیگر حالت سیال ندارد پس در موتور گردش نمی کند و موجب جوش آوردن موتور می شود ضمن اینکه آب هنگام انجماد 9 درصد انبساط پیدا می کند در نتیجه این افزایش حجم باعث ایجاد شکستگی در قسمت های مختلف می شود مانند رادیاتور و بلوک سیلندر، در ضمن بیرون زدن پولکی موتور را در پی خواهد داشت.
  • استفاده از مخلوط آب و ضد یخ متداول ترین راه برای پایین آوردن نقطه انجماد و بالا بردن نقطه جوش می باشد. مخلوط 50 درصد آب و 50 درصد ضد یخ برای مصرف در تمام طول سال در بیشتر موتورها توصیه می شود.

نتایج استفاه از ضد یخ

  1. نقطه انجماد سیال خنک کننده تا 37- درجه سانتیگراد پایین می رود.
  2. نقطه جوش سیال تا 108 درجه سانتیگراد بال می رود.
  3. به حفاظت از قطعات فلزی سیستم خنک کننده در برابر رسوب ها و خوردگی کمک می کند.

نکته:

  • توصیه می گردد هر دو سال یکبار مخلوط آب و ضد یخ تعویض گردد زیرا خاصیت مکمل های ضد کف و ضد خوردگی و … ممکن است از بین برود.
  • کارکرد موتور در دمای پایین و جوش برای موتور زیان بار خواهد بود، لذا بهترین دما که دارای بیشترین بهره وری می باشد 91 تا 93 درجه سانتیگراد می باشد.

رادیاتور خودرو و اجزاء تشکیل دهنده

مخزنی از جنس مس می‌باشد که با توجه به کانال‌های تعبیه شده در آن، وظیفه انتقال حرارت موجود در آب را به عهده دارد بنابراین بایستی همواره کنترل نمود که سطح آب در مخزن رادیاتور بیش از دو سانتیمتر پائین‌تر از دهانه مخزن نباشد.

بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو (8)

پروانه:

وسیله‌ای است که از موتور به وسیله تسمه و در بعضی خودروها توسط الکتروموتور انرژی لازم را دریافت می‌نماید و کار آن، مکش هوا از شبکه‌های رادیاتور و خنک نمودن آب رادیاتور می‌باشد.

بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو (1)

پمپ آب (واترپمپ):

وسیله‌ای است که به منظور گردش سریع و راحت آب موجود در رادیاتور و در اطراف موتور بکار رفته و حرکت آن از طریق موتور و تسمه پروانه تامین می‌گردد، بدین صورت که چون همیشه در قسمت پائین رادیاتور آب خنک و در بالای آن آب گرم (برگشت داده شده از موتور) وجود دارد، لذا برای رساندن آب جهت خنک کردن قطعات موتور از شیلنگ پائین رادیاتور، آب بوسیله مکش حاصل از واترپمپ وارد کانال‌های بدنه سیلندرهای موتور شده و پس از گردش در اطراف سیلندرها و خنک کردن آنها، در حالیکه خود آب مقداری گرم شده از طریق کانال‌های سیلندر به گرم‌ترین نقطه موتور که سرسیلندر ها می‌باشد هدایت و پس از عبور از اطراف سوپاپ‌ها و شمع‌ها و خنک نمودن آنها از طریق ترموستات و لوله‌های بالا جهت خنک شدن مجدد وارد رادیاتور می‌گردد.

بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو (2)

ترموستات:

سوپاپی است که درمسیر راه آب برگشتی از موتور به رادیاتور قرار دارد و کار آن ثابت نگهداشتن دمای آب موتور می‌باشد.
با توجه به اینکه بیشترین سائیدگی قطعات موتور زمانی است که موتور در حال سرد کار می‌کند، در نتیجه برای جلوگیری از این نوع سائیدگی در موتور روش‌های مختلفی وجود دارد از جمله نصب ترموستات، استفاده از مواد خنک کننده و پروانه اتوماتیک را می‎توان نام برد.

بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو (3)

منبع انبساط:

منبع انبساط ظرفی است با گنجایش حدود ۲ لیتر از جنس پلاستیک که در کنار رادیاتور نصب می‎شود. هنگام جوش آوردن و گرم شدن بیش از حد موتور، آب اضافی رادیاتور با باز شدن سوپاپ فشار در رادیاتور از طریق شیلنگ سرریز وارد منبع انبساط می‎شود و از هدر رفتن آب جلوگیری می‎شود.
تذکر: اتومبیل‌هایی که منبع انبساط دارند برای اضافه کردن آب نیاز به باز کردن در رادیاتور ندارند بلکه آب را داخل منبع انبساط می‎ریزند این کار به کمتر زنگ زدن رادیاتور کمک می‎کند.

بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو (4)

تسمه:

واسطه حرکتی می‌باشد که حرکت را از فولی میل لنگ گرفته و به فولی واترپمپ و فولی دینام انتقال داده و باعث به گردش دراوردن واترپمپ و دینام می‌گردد.

بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو (5)

تنظیم کشش تسمه پروانه:

اگر انگشت دستمان را روی تسمه گذاشته ویک کیلو گرم نیرو وارد کنیم به اندازه ۸ تا ۱۰ میلیمتر بایستی تسمه کشش داشته باشد.

بهترین آب رادیاتور:

برای خنک‌کاری موتور اتومبیل‌ها در ابتدا از مخلوط الکل و آب استفاده می‌شد ولی با در نظر گرفتن این مطلب که این مخلوط از یخ زدگی موتور و ترکیدگی آن تا دمای منفی ۱۵ درجه سانتیگراد مناسب می‌باشد و از طرفی ناخالصی و املاح موجود در آب باعث ایجاد خوردگی در مسیرهای گردش آب می‌شد، پژوهشگران با تلاش فراوان به محلول‌هایی دست یافتند که ما امروزه آنها را به عنوان ضد یخ و ضد جوش می‌شناسیم.

آب رادیاتور باید حتماً از آب بدون املاح یا همان آب مقطر باشد و برای آنکه موتور خودرو در زمستان‌ها یخ نزند و نترکد! و در تابستان‌ها داغ نکند و جوش نیاورد! حتماً باید از ضد یخ استفاده کرد و فرقی هم نمی‌کند این خودرو در کوهرنگ و شهرکرد با ۳۰ درجه سرمای زیر صفر کار می‌کند و یا در ماهشهر ۵۰ درجه بالای صفر است و باید ضد یخ داشته باشد؛ فقط درصد ترکیب آن فرق می‌کند، یعنی هرچه سرما بیشتر باشد مقدار ضد یخ بیشتر است. ضمن اینکه استفاده از ضد یخ بخاطر داشتن خاصیت ضد زنگی که دارد به طولانی شدن عمر خودرو کمک می‌کند.

سازندگان ضد یخ‌ها درصد مخلوط شوندگی آنها با آب مقطر را روی محصولات خود درج نموده‌اند ولی به نظر ما بهترین ترکیب، ترکیب ۵۰/۵۰ می‌باشد یعنی اگر حجم کلی مایع خنک کننده یعنی ضد یخ و ضد جوش درماشین شما ۶ لیتر می‌باشد سه لیتر ضد یخ و سه لیتر آب مقطر بهترین توصیه می‌باشد. اگر به هر دلیل امکان دسترسی به ضد یخ برای شما فراهم نبود می‌توانید از الکل به صورت موقتی همراه با آب استفاده نمایید.

بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو (6)

موارد لازم برای بررسی سیستم خنک‌کننده:

  • غلظت ضد یخ – ضد جوش را کنترل کنید که از حداقل ضروری (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد.
  • اندازه و شرایط ضدیخ را بررسی نمائید. در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید.
  • دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود نشتی ، تحت فشار (ترجیحاً وقتی ضد یخ سرد است) آزمایش کنید.
  •  درپوش و لوله متصل به در پوش رادیاتور را بازرسی کنید.
  • لوله‌ها را بازبینی نمائید و محل اتصال لوله‌ها را محکم کنید.
  • تسمه پروانه‌ها را از لحاظ سالم بودن و کشش صحیح کنترل کنید.
  • در صورتی که دمای آب رادیاتور بیش از حد گرم یا سرد می‌شود، ترموستات را کنترل کنید.
  • در تمام فصول سال محلول ضد یخ در رادیاتور باشد.
  • آب رادیاتور هر دو سال یکبار تعویض گردد و زمان تعویض، ابتدای سرمای هر سال می‌باشد.
بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو (7)

علل جوش آمدن آب رادیاتور (داغ شدن موتور):

  • پاره شدن تسمه پروانه یا شل بودن آن.
  • کمی آب رادیاتور.
  • کثیف بودن رادیاتور و گرفتگی شیارهای آن.
  • کار نکردن واتر پمپ (پمپ آب)
  • خراب بودن ترموستات.
  • نامیزانی دلکو.
  • نامیزانی باد لاستیک.
  • تازه تعمیر بودن موتور یا نو بودن موتور.
  • بار زیاد.
  • استفاده زیاد از دنده‌های سنگین.
  • سربالائی زیاد.
  • نامیزانی سوپاپ‌ها.
  • عدم تنظیم فاصله پلاتین.
  • شکستن پره‌های پروانه.
  • کثیف بودن فیلتر هواکش کاربراتور.
  • خرابی درب رادیاتور.
  • سوراخ بودن رادیاتور.
  • سفت بودن یا کارنکردن سوپاپ‌ها.
  • سفت بودن چرخ‌ها.
  • خرابی آب پخش کن واترپمپ.
  • وزش باد مخالف.
  • گرفتگی اگزوز دود که عمل تخلیه براحتی صورت نمی‌گیرد.
  • گرفتن لوله خروج بخار آب در رادیاتور
  • گیر کردن ترمز یکی از سیلندرهای چرخ
  • کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×
مدیر فروش
تلگرام کاویانی
1 +