سبد خرید شما خالی است.
برای کنترل دمای آب داخل سیلندر یا در مدار سیستم خنک کننده اتومبیل از فشنگی ها در دماهای مختلف استفاده می شود ، وظیفه ی فشنگی برقراری جریان برای روشن شدن فن رادیاتور یا اعلام درجه ی آب به سیستم کنتزل موتور ECU و یا کنترل دمای آب داخل مدار موتور می باشد ، رنگ های مختلف فشنگی ها تنها برای مشخص شدن درجه ی حراراتی است که فشنگی به آن درجه حساسیت دارد و عمل می کند.
سنسور دمای آب
نحوه عملکرد سنسور دمای آب
این سنسور که عموما به نام فشنگی آب نیز شناخته می شود یک مقاومت از نوع NTC ( Negative Termal Coefficient ) می باشد . این نوع مقاومت ارتباط و تاثیر پذیری مستقیم با دما دارد به نحوی که اگر دمای پیرامون آن افزایش یابد ، مقاومت آن کاهش می کند. روش کار این سنسور به این شکل است که ECU ولتاژ ورودی به سنسور می دهد( ۵ ولت ) و سنسور بر اساس مقاومتی که در آن لحظه دارد که وابسته به دما است ، ولتاژ خاصی را به ECU بر میگرداند که هر ولتاژ تعریف خاصی دارد و بیانگر دمای خاصی است . از آنجایی که سنسور دمای آب از نوع NTC میباشد ، اگر دمای آب بالا برود مقاومت آن کم می شود ، درنتیجه هرچه ولتاژ برگشتی به ECU بالا تر و نزدیک ۵ ولت باشد یعنی دمای آب موتور بالا تر است و درصورت سرد بودن دمای آب موتور چون مقاومت سنسور بالا میرود ولتاژ برگشتی به ECU کمتر می شود و ECU بر اساس آن ولتاژ برگشتی ، از دمای آب موتور اطلاع پیدا می کند .
سنسور دمای آب موتور
ECU با اطلاع پیدا کردن از دمای آب موتور تصمیم میگیرد که چه زمانی فن دور کند و یا دور تند را فعال کند ویا اینکه بر اساس سرد یا گرم بودن موتور چه میزان بنزین پاشش کند و اصطلاحا ساسات کند یا خیر .
چه تعداد سنسور دمای آب در خودرو وجود دارد ؟
در حال حاضر در برخی از ماشین ها ( مثل سمند – ۴۰۵ – پرشیا مدل های دارای کنترل یونیت فن هستند ) سه عدد سنسور دمای آب وجود دارد که رنگ قهوه ای آن برای کنترل یونیت فن جهت دستور راه اندازی فن و رنگ سبز برای ECU موتور جهت اطلاع از دمای آب و تنظیم سوخت و رنگ آبی برای نمایشگر پشت آمپر استفاده می شود.
درخودرو پراید و برخی خودرو ها که فاقد کنترل یونیت فن هستند و ECU عملکرد فن را کنترل می کند ، دو عدد سنسور دمای آب موتور وجود دارد که یکی جهت ارسال اطلاعات دما به ECU و دیگری جهت نمایش پشت آمپر استفاده می شود .
اما در خودروی ۲۰۶ / ۲۰۷ تنها یک سنسور دمای آب وجود دارد ، زیرا تمامی پرامتر های آمپر توسط BSI ( Built-in Systems Interface ) کنترل می شود و تمامی ECU ها و کنترلر ها در این خودرو به هم متصل و اطلاعات مورد نیاز همواره در دسترس تمامی قسمت ها و کنترلر ها هست ، لذا نیازی به سنسور اضافه نیست .
مشکل سنسور دمای اب چیست؟
۱-دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور.
۲- بد روشن شدن خودرو در اب و هوای سرد.
۳- داغ کردن خودرو و دیر روشن شدن فن .
۴- یکسره کار کردن فن رادیات.
حالا چرا بد کار کردن این سنسور چرا باعث بروز این مشکلات میشود؟
برای تنظیم دور موتور در زمان استارت اولیه این مورد به عهده استپ و ECU میباشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته میشود. حال اطلاعات این سنسور چه کار هایی انجام میدهد؟؟
۱- فرستادن اطلاعات به کنترل یونیت انژکتور های برای زمان پاشش و شمع ها برای جرقه.
۲- ساسات اتوماتیک.
نکته : با خرابی این سنسور فن رادیات درست عمل نمیکند وخودرو گرم کرده وجوش می اورد ودمای اب در هنگام روشن شدن فن بسیار بالاتر از قبل در پشت امپر دیده میشود وخودرو بدون هیچ دلیل مکانیکی هنگام صبح با استارت زیاد روشن می شود
روش تعمیر:
۱- وقتی به این نتیجه رسیدید که این سنسور خراب است ابتدا مسیر سیم کشی برسی شود وسپس تعویض قطعه مورد نظر