سبد خرید شما خالی است.
اولین سوزن انژکتور در موتورهای دیزلی با سیستم کاملا مکانیکی بکار برده شد و آخرین خودرو بنزینی کاربراتوری پراید بود که از نیمه دوم سال ۱۳۸۳به بعد از سیستم انژکتور بهره مند شد.
همانطور که میدانید برای به وجود آمدن احتراق مناسب (در محفظه احتراق) نیاز به هوا، بنرین و جرقه ست. قبلا کاربراتور و دلکو وظیفه سوخت رسانی و جرقه را به عهده داشتند که حالت ترکیب سوخت و هوا به صورت مکش پیستون در کورس مکش انجام میشد تا نسبت ۱۴:۱ یعنی به ازای هرگرم مولکول سوخت ۱۴گرم مولکول هوا صورت پذیرد.
اما درشرایط مختلف کارکرد موتور این نسبت دقیق نیست و به هم میریزد. بهترین سیستم سیستمی هست که بتواند درشرایط مختلف این نسبت را ثابت نگه دارد.
بهترین آن سیستم سوخت رسانی و جرقه تحت فرمان کامپیوتر مرکزی خودرو ECU است که در اینجا وظیفه سوخت رسانی و پاشش به عهده قطعه کوچک اما حیاتی بنام سوزن انژکتور هست و به نسبت کاربراتور و دلکو از مصرف سوخت کمتر و راندمان بیشتری برخوردار است.
درصورت خرابی یا عدم کارکرد ناصحیح این قطعه افت قدرت شدید موتور به علت به هم ریختن پارامترها بوجود می آید.
وظیفه سوزن انژکتور:
پاشش سوخت به صورت اتمیزه و کاملا پودری کردن سوخت میباشد. پاشش بر روی سوپاپ هوا در زمان مکش انجام می شود که میزان پاشش توسط ECU بصورت زمانبندی صورت می پذیرد.
در واقع وظیفه اصلی این قطعه به صورت گرده درآوردن سوخت هست هرچه قدر بنزین گرده تر باشد بهتر با هوا ترکیب شده و احتراق کاملتری بوجود می آید.
بنزین به وسیله پمپ بنزین از داخل باک کشیده و با فشار ۳ بار پشت سوزن انژکتور قرار میگیرد و با فرمان ECU سوزن از داخل قطعه بلند شده و سوخت تحت فشار از سوراخ ریز سوزن به سرعت عبور کرده و به شکل کاملا پودر به داخل سیلندر پاشیده می شود.
البته در برخی از خودروها مانند پیکان، پژو۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ ازسوزن تک
سوراخ و درپژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶، پراید زیمنس و پیکان زیمنس از سوزن چند
سوراخه استفاده می کنند که باعث مصرف سوخت کمتری می شود.
درصورت کارکرد نامناسب این قطعه کوچک، مثلا: اگر تماما گیر کنند یا کم
بپاشند قدرت خودرو افت کرده و یا روشن نمی شود، ولی اگر قطعه معیوب باشد
چراغ چک روشن میشود و اصطلاحا خودرو ۳ کار می کند و اگر یکی یا چند تا کم
بپاشند شتاب خودرو کاهش میابد که باید هر ۲۰ هزار کیلومتر سوزنها سرویس
شوند.
عیب یابی سوزن انژکتور روشهای مختلفی دارد اما متداول ترین قطع وایرشمع از
سر شمع است اما نباید وایر جدا شده رها شود یا جرقه به بدنه خودرو بزند
احتمال آسیب ECU بالامیرود.
دراین روش موتور خودرو خاموش کرده وایرشمع رابیرون کشیده و با یک شمع یدک سر وایرشمع زده و قسمت بدنه شمع به بدنه خودرو میزنیم و روشن می کنیم تا سیلندری کار نمیکند پیداشود.
ابتدا شمع و وایرشمع بازدید میشود در صورتی که عیب از شمع و وایر نبود سراغ سوزن انژکتور می رویم. اگرسوزن گیر باشد چراغ چک روشن نمیشود.
روش رفع گیر سوزن:
اگر تعمیرگاه میروید که هیچ اما اگر در مسافرت هستید سوزن معیوب باز کرده داخل روغن ترمز گذاشته و چند دقیقه صبر کنید مثلا ۲۰ دقیقه چندین بار انجام دهید تا باز شود.
روش دوم یک عدد سوکت ۲ پایه همه کاره به سوزن وصل کرده و یک عدد اسپری انژکتورشور تهیه کنید و اسپری را داخل سوراخ سوزن از بالا تا پایین اسپری کنید و سوکت را به باتری وصل کنید تا سوزن کارکرده و تمیز شود.
درصورتیکه مشکل برطرف نشد قطعه معیوب می باشد و سوزن انژکتور باید تعویض شود.