سبد خرید شما خالی است.
شمع قطعهای است که وظیفه آن انتقال جریان برق از سیستم استارت به محفظه احتراق است تا ترکیب سوخت و هوا به وسیله ایجاد جرقه الکتریکی مشتعل شود.
شمعها بسته به نوع پیشرانه به دو نوع سرد و گرم تقسیم میشوند.
شمع گرم به شمعی گفته میشود که گرمای بیشتری را در خود نگه میدارد و شمع سرد گرما را از خود دور کرده و دما را پایین نگه میدارد. مکانیسم گرم یا سرد شمع بر اساس بازه گرمایی آن و بنابر یک عدد مشخص، شناخته میشود.
گرما در عایق شمع جمع میشود چراکه عایق فلزی رسانای خوبی برای گرما نیست. مسیر گرما از بخش فوقانی شمع گذشته و به محل ارتباط عایق و بدنه فلزی میرسد.
شمع سرد
شمع سرد، ارزش حرارتی بالا و ظرفیت انتقال حرارت بالایی دارد و عایق آن تقریبا کوتاه است. استفاده از شمع سرد در هوای گرم و نیز در موتورهای با عملکرد بالا که دور موتور بالاتری داشته و گرمای بیشتری تولید میکنند، مناسبتر است. این شمع گرما را به مدت کوتاهی در خود حفظ میکند و عملکرد موتور را در دراز مدت بهینه نگه میدارد.
شمع گرم
شمع گرم برای آب و هوای سرد گزینه بهتری است چراکه به دلیل عدم انتقال سریع گرما، گرما را مدت بیشتری در خود نگه میدارد و باعث میشود حتی در صورت ورود هوای بسیار سرد به موتور، گرمای کافی برای جرقه زنی و احتراق وجود دارد. استفاده از شمع گرم در موتورهایی که عملکرد پایینی دارند بهتر است.
در نهایت باید بگوییم اگر شمع خودرو را نزد یک تعمیرکار ماهر تعویض میکنید، نیازی به نگرانی در این مورد نیست اما اگر به تنهایی قصد تعویض شمع را دارید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد.