سبد خرید شما خالی است.
اس ترونیک
گیربکس S Tronic یک جعبه دنده ترکیبی اتوماتیک الکترونیکی با قابلیت تعویض
دنده دستی میباشد که به کمک یک کلاچ دوگانه تعبیه شده در ورودی آن عمل
تعویض دنده را تسریع میبخشد و همچنین راندمان بالا و کاهش چشمگیر مصرف سوخت
را هم به همراه دارد. این نوع گیربکس یعنی S Tronic در اختیار کمپانی
آئودی بوده و در محصولات مختلف آئودی استفاه میشود.
استپ ترونیک
استپ ترونیک یکی از گیربکسهای اتوماتیک الکترونیکی تولید شده توسط
بیامو میباشد .تعویض دنده اتوماتیک به همراه قابلیت تعویض دنده دستی و
مجهز به سیستمهای کنترلی الکترونیکی اساس کار استپ ترونیک را شکل دادهاند
که با حرکت اهرم دسته دنده به سمت چپ قابلیت تعویض دنده دستی جعبه دنده و
با حرکت آن به سمت راست هم وضعیت تعویض دنده اتوماتیک آن فعال میشود.
تیپ ترونیک
این نوع جعبه دنده همچنین به طور استاندارد به یک کامپیوتر برای درک بهتر
شرایط موتور مجهز شده که در حالت تعویض دنده دستی برای جلوگیری از آسیب
رسیدن به موتور و گیربکس در محدوده قرمز دور موتور به صورت خودکار اقدام به
سبک کردن دنده میکند. عمل تعویض دنده دستی در خودروهای مختلف هم به
صورتهای متفاوت صورت میگیرد که تعویض دنده پی در پی توسط اهرم تعویض دنده
و تعویض دنده دستی توسط پدالهای تعبیه شده در پشت فرمان از رایجترین
راههای تعویض دنده دستی در این نوع گیربکس به شمار میروند.
تیپ ترونیک اس
تیپ ترونیک S در واقع نمونه ارتقا یافته گیربکسهای اتوماتیک تیپ ترونیک
با قابلیت تعویض دنده دستی هستند که به یک سیستم انطباقی با رفتار راننده و
همچنین سیستم هوشمند تعویض دنده اتوماتیک در صورت عدم فعالیت راننده در
تعویض دنده دستی در محدوده دور موتور قرمز پس از 8 ثانیه مجهز شده که با
افزایش زمان لحظهای تیپ ترونیک استاندارد به 8 ثانیه در مدل S تیپ ترونیک
در شتاب گیری بهتر خودروهای اسپرت کمک فراوانی کرده است.
PDK
جعبه دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی PDK در واقع حروف مخفف شده
Porsche Doppel Kupplung است که توسط کمپانی آلمانی پورشه در 7 سرعته
متوالی به همراه کلاچ دوگانه توسعه و ساخته شده که با سرعتی بالا و بدون
وقفه در جریان انتقال قدرت عمل تعویض دنده را انجام میدهد که موجب شتاب
بالا و کاهش مصرف سوخت و صد البته افزایش سطح رفاهی و کاهش کله زنی خودرو
در هنگام تعویض دنده میشود. این نوع جعبه دنده نوعی از گیربکسهای نیمه
خودکار به شمار میروند که همانند جعبه دندههای دستی از مجموعه چند چرخ
دنده تشکیل شدهاند، با این تفاوت که از دو کلاچ برای قطع و وصل نیرو جهت
درگیری چرخ دندههای زوج یا فرد استفاده میکنند و چرخ دندههای زوج و فرد
به صورت مجزا بر روی دو محور مستقل و متفاوت قرار میگیرند. این سیستم در
واقع دو جعبه دنده دستی مجزا با کلاچهای جداگانه هستند که کنار یکدیگر در
یک محفظه واحد گنجانده شدهاند و به عنوان یک سیستم یکپارچه انجام وظیفه
میکنند. هر دو کلاچ به صورت هم مرکز و در راستای محور اصل خودشان در جعبه
دنده قرار میگیرند و کلاچ اول با دندههای فرد و کلاچ دوم با چرخ دندههای
زوج مجموعه ارتباط برقرار میکنند که با درگیر بودن دندههای فرد توسط
کلاچ اول، دندههای زوج در حالت استندبای توسط کلاچ دوم برای تعویض دنده
آماده میشوند تا در کسری از ثانیه و بدون ایجاد وقفه در خط انتقال قدرت،
عمل تعویض دنده صورت گیرد.
CVT
هنگامی که در یک خودرو در شرایط عادی راننده اقدام به تعویض دنده میکند،
در گیربکس موجب درگیر شدن دو چرخ دنده با اندازه و تعداد دندانههای
متفاوت میشود که سبب بوجود آمدن ضریب دندههای گوناگون میشود و دور و
گشتاور بر اساس این ضریب دنده از پیشرانه به چرخها منتقل می شود. این
نحوه درگیری چرخ دندهها در جعبه دندههای دستی کاربرد دارد که در مدلهای
اتوماتیک این نسبت دندهها توسط درگیر شدن خورشیدی و قفسه و سیارهای و چرخ
دندههای رینگی بوجود میآید، اما در جعبه دندههای CVT دیگر خبری از چرخ
دنده و خورشیدی و سیارهای و… نسیت، بلکه اساس کار بر دوش دو پولی ورودی
(محرک) و پولی خروجی (متحرک) و یک تسمه لاستیکی یا فلزی برای ارتباط این دو
با یکدیگر است. این نوع سیستم تبدیل و انتقال قدرت به سرعت در حال رشد
بوده و کارخانجاتی همچون رنو، نیسان، جنرال موتورز، فولکس واگن، میتسوبیشی
و… در حال استفاده و تحقیق و توسعه این نوع سیستم انتقال قدرت هستند.
اساس کار این سیستم همانطور که گفته شد بر مبنای دو پولی مخروطی شکل با
سطحی شیب دار و یک تسمه ارتباط دهنده است که بر روی هر محور دو پولی از دو
صفحه متحرک زاویه دار تشکیل شده که توسط نیروی هیدرولیکی روغن یا نیروی
گریز از مرکز به یکدیگر نزدیک یا از هم دور میشوند که موجب تبدیل دور
ورودی از پیشرانه میشوند. در پولی محرک ورودی نیرو از پیشرانه اگر دو صفحه
به یکدیگر نزدیک شود، قطر پولی افزایش یافته و قطر تمسه پیچیده شده به دور
آن هم افزایش مییابد و در طرف دیگر با افزایش قطر پولی اول، صفحات پولی
دوم از یکدیگر دور شده و قطر پولی باریکتر میشود که سبب گشتاور خروجی کم و
دور خروجی زیاد برای خودرو میشود و بلعکس اگر قطر پولی محرک باریکتر و
قطر پولی متحرک بیشتر شود، خودرو در لحظات اولیه حرکت قرار داشته و گشتاور
خروجی بیشتر از دور خروجی میشود.
از مزایای استفاده از این سیستم هم میتوان به کاهش مصرف سوخت تا 18 درصد
نسبت به گیربکسهای خودکار معمولی، انتقال روانتر و یکنواخت بدون وقفه
قدرت موتور، کارایی دینامیکی بالاتر، شتاب گیری بهتر، کارکرد دائمی موتور
در بهینهترین دور موتور، اشاره کرد.
شیفت ترونیک
گیربکسهای شیفت ترونیک یا تیپ ترونیک نوع خاصی از جعبه دندهها به شمار
نمیروند، بلکه به عنوان یک تکنولوژی برای تعویض دندهها شناخته میشوند.
در گیربکسهای اتوماتیک شیفت ترونیک بر خلاف گیربکسهای اتوماتیک معمولی
این امکان در اختیار راننده قرار میگیرید تا توسط اهرم تعویض دنده یا
پدالهای تعبیه شده در پشت فرمان، دنده را به صورت دستی سبک یا سنگین کند.