WhatsApp-Image-2021-11-08-at-5.25.45-PM-removebg-preview(1)

هوندا شیشه ی هوشمند برای خودرو هایش ارائه می کند

کمپانی ژاپنی هوندا، ایده ها و افکار خوب و جدیدی را برای شیشه‌های خودرو در سر دارد.ایده هایی که در صورت اجرایی شدن بی شک، دیگر نیازی به پرده‌های پارچه‌ای یا برچسب‌های دودی نخواهید داشت، احتمالا تا به امروز هیچ‌کس تجهیزات مورد استفاده به منظور کنترل یا جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل خودرور را پیچیده و پیشرفته قلمداد نکرده است، این طور به نظر می آید که کمپانی صاحب‌نام Honda به دنبال تغییر این مسئله است. پتنتی که به تازگی توسط این کمپانی به ثبت رسیده است، بسیار جالب و هیجان‌انگیز است.

هوندا

در این ایده به جای استفاده از لایه‌های نازک رنگی که به صورت دائم روی شیشه نصب می‌شوند یا پرده‌های پارچه‌ای تاشو، شیشه‌های خودرو با بهره‌گیری از سطحی ویژه این قابلیت را خواهند داشت تا میزان نور ورودی به فضای داخلی را کنترل کنند، چیزی شبیه به شیشه‌های فتوکرومیک عینک طبی یا سانروف شیشه‌ای هوشمندی که در خودروی مرسدس‌بنز مایباخ S600 ارائه شده است.

شیشه هوشمند

هوندا پتنت :

اما هوندا با ایده‌ی جدید خود، پا را از این نیز فراتر گذاشته و با در نظر گرفتن سیستمی لمسی برای کنترل و تنظیم شیشه‌ها، ویژگی بسیار جالبی را برای خودروها به ارمغان می‌آورد.

شیشه هوشمند

در طرحی که از پتنت ثبت شده‌ی کمپانی هوندا مشاهده می‌کنید، چگونگی تنظیم مقدار تیرگی شیشه تنها با کشیدن انگشت تا نقطه مورد نظر آن، به نمایش گذاشته شده است.

شیشه هوشمند

این ویژگی می‌تواند در مواقعی که خورشید برای سرنشینان و راننده مزاحمت ایجاد می‌کند، بسیار مفید باشد. تنها ایرادی که از این ایده می‌توان گرفت، ماندن رد انگشتان روی شیشه‌ها است. این مسئله به خصوص برای شیشه‌ی جلو باید مد نظر قرار گیرد.

شیشه هوشمند

به هر حال مزیت‌هایی که ایده‌ی کمپانی هوندا با خود به همراه دارد، این اشکالات کوچک را قابل چشم‌پوشی می‌کند و همچنین مطمئنا در آینده راه‌هایی مثل بهره‌گیری از سیستم‌های تشخیص حرکت برای رفع آن‌ها ارائه خواهد شد.

در آذر ماه سال ۹۴ اخباری در این خصوص منتشر و محصولاتی هم ارائه شد :

شیشه هوشمند این خاصیت را دارد که با فشار یک دکمه، سایه‌ای ملایم را روی شیشه ایجاد کند و بدین ترتیب مانع ورود نور شدید به داخل اتومبیل شود.

شیشه هوشمند، حفظ حریم خصوصی، راحتی داخل اتومبیل و بسیاری ویژگی‌های مثبت دیگر را برای راننده و سرنشینان هنگام نشستن، فراهم می‌کند، البته در سال ۲۰۰۷ کمپانی Hino Motors شیشه تقریباً مشابهی را فقط برای سقف (سان روف) عرضه کرده بود اما این شیشه هوشمند برای شیشه‌های بغل و… بکار گرفته‌شده است.

فناوری جدید با تزریق فیلم‌های مخصوص مجهز به ذرات در لایه‌های تعریف‌شده شیشه توسعه‌یافته است و با زدن دکمه، ذرات به‌طور سیستماتیک چینش موازی می‌شوند و پنجره یا شیشه موردنظر تاریک یا روشن می‌شود.

شیشه هوشمند

آندریاس ولف مدیر ارشد در کمپانی کانتی ننتال/ Continental می‌گوید این روش منحصربه‌فرد برای اعمال حریم خصوصی افراد در اتومبیل است که می‌تواند مانع از تابش نور زیادی به داخل نیز شود و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود بدین‌صورت که استفاده از کولر در هوای گرم کمتر می‌شود . نیاز به سیستم تهویه مطبوع کمتر شده و مصرف انرژی بهینه می‌شود.به گفته این مقام، در هر کیلومتر می‌توان جلوی تولید ۴ گرم گاز CO2 را گرفت و در ماشین‌های الکترونیکی مصرف برق نیز ۵.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مسئولان پروژه از هوشمندتر شدن شیشه گفته‌اند که بر اساس میزان نور بیرونی ، شیشه خود را کم سایه و پر سایه می‌کند. هرچند فعلاً فیلم نصب‌شده روی شیشه تم آبی دارد اما به‌زودی رنگ‌های دلخواه برای آن تعریف می‌شود که از طریق سیستم لمسی مدیریت خواهد شد.

پس از این بحث ها و اخبار در نهایت در نمایشگاه الکترونیک لاس وگاس/CES 2016 در ژانویه ۲۰۱۶ نمونه ای از این شیشه به نمایش گذاشته شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×
مدیر فروش
2 +