سبد خرید شما خالی است.
خودروهای امروزی با
خودروهای مشابه قدیمی در دهه های گذشته ، که به ازای هر 15000 کیلومتر یا
30000 کیلومتر نیاز به تنظیم داشتند ، تفاوت می کنند . در خودروهای جدید ،
با رعایت دوره های تنظیم و کنترل توصیه شده از طرف کارخانه ، درصورت عدم
نیاز به تعمیر و تنظیم قسمت خاصی از خودرو ، مانند تعویض شمع ها ، این
مسافت به 160000 کیلومتر هم می رسد .
با این حال نمی
توان روند معمول نگهداری خودرو یا علائم خطر بالقوه را نادیده گرفت . ضمن
اینکه جایگزین کردن یک خودروی جدید بسیار هزینه بر است ، به صرفه ترین کار
نگهداری از همان خودرویی است که دارید . برای شروع باید خودروی خود را عیب
یابی کنید . مشاهده ی هر یک از این 9 مورد نشانه ی آن است که زمان تنظیم
خودرو فرارسیده است .
1- چراغ های اخطار

چراغ های اخطار روی
داشبورد خودرو هدفمند طراحی شده اند . این چراغ ها با روشن شدن خودرو روشن
می شوند و گاهی به دلایل خاصی و برای اشاره به یک مشکل بالقوه در سیستم
خودرو یا قطعات آن روشن می مانند . به این چراغ های اخطار توجه کنید ؛ اگر
ضمن حرکت ماشین همچنان روشن می مانند ، در اولین فرصت برای رفع مشکل اقدام
کنید . ممکن است علت ساده ای مانند سوختن لامپ چراغ عقب و یا مشکلی جدی
مانند ایرادی در سیستم انتقال سوخت پیش آمده باشد . تشخیص و رفع عیب یک
مشکل جزئی به شما کمک می کند که از مشکلات بزرگتر و هزینه بر در این راه
اجتناب کنید .
2- ریپ زدن
اگر خودرو شما به
طور ناگهانی – موقع گاز دادن یا موارد مشابه – گاهی ریپ می زند ، این
مسئله نه تنها نشانه ی بروز یک عیب است ، بلکه ممکن است شما را در موقعیت
خطرناکی قرار دهد . موتور ها طوری طراحی شده اند که به خصوص زمانی که بیش
از همیشه به آنها احتیاج دارید ( مثلا در بزرگراه ) ، عملکرد قابل قبول و
قابل اطمینانی داشته باشند ؛ علت این مشکل ممکن است کثیفی شمع ها یا گرفتگی
فیلتر سوخت و یا مواردی کاملا متفاوت باشد .
3- بد استارت خوردن

شما ممکن است در
اوایل صبح کمی خواب آلود باشید اما مسلماً خودروی شما این اجازه را ندارد !
اگر زمانی که به آن نیاز دارید استارت نمی خورد یا برای روشن شدن باید
چندین بار استارت بزنید ، و یا اینکه استارت میخورد اما روشن نمی شود ،
مطمئناً مشکلی وجود دارد ؛ علت این مشکل می تواند ضعیف بودن باطری ، نقصی
در سیستم استارت و یا انواع مشکلات دیگر باشد .
4- سوخت نامناسب

اگر علی رغم اینکه
اطمینان دارید همان مسافت همیشگی را طی می کنید و شخص دیگری هم از ماشین
شما استفاده نمی کند ، احساس می کنید مصرف بنزین ماشین زیاد شده ، احتمالاً
خودرو شما در مصرف سوخت دچار مشکل شده است . در این حالت ، با مصرف یک
گالن سوخت مسافت کمتری را طی می کنید و باید دلیل این مشکل را پیدا کنید .
افت ناگهانی درجه ی بنزین در مسافت تعیین شده برای هر واحد سوخت نشان می
دهد که خودرو آنطور که باید عملکرد خوبی ندارد . علت این مشکل شاید فشار
باد نامناسب چرخها یا گیر کردن قطعه ای از سیستم ترمز باشد ، شاید هم زمان
تنظیم خودرو فرا رسیده است . میزان مصرف سوخت خودروی خود را کنترل کنید تا
قبل از اینکه دچار مشکل جدی شود ، از وضعیت سیستم آن مطلع شوید .
5- ترمز های نرم یا پر سروصدا
ترمز سالم باید
سریعاً خودرو را متوقف کند و نیاز نباشد پای خود را آنقدر روی پدال فشار
دهید که پدال به کف خودرو بخورد . اگر ترمز ها با سروصدای بدی کار می کنند
یا هنگام ترمز گرفتن ماشین می لرزد ، احتمال وجود نقص در ترمز بسیار زیاد
است . همین داستان در مورد پدال “نرم” یا “اسفنجی” هم مطرح است ؛ اگر نیروی
بسیاری برای فشار دادن آن نیاز است یا برای عمل کردن باید پدال ترمز به کف
ماشین برخورد کند ، نشانه ی بروز مشکل است . برخی قطعات ترمز از نوع قطعات
مصرفی هستند که باید به صورت دوره ای تعویض شود .
6- صداهای اضافی
اگر ترمز خودرو
صدای نامطلوبی ندارد اما ناگهان صداهای ناخوشایند دیگری به گوش می رسد ،
ممکن است مشکل از جای دیگری باشد . مواردی مانند سروصدای فرمان وقتی که با
سرعت کم می پیچید احتمالاً نشانه ی سفتی فرمان است ؛ سروصدا و لرزش زیر
کاپوت هنگام استارت زدن احتمالا نشانه ی شل بودن یک یا چند پیچ و مهره است ؛
صدای یک یا چند چرخ شاید نشانه ی بالانس نبودن لاستیک ها باشد ؛ و مواردی
از این قبیل که دلیل آن هر چه باشد ، این قبیل سروصداها اصلا نشانه خوبی
نیست ، خصوصا اگر صدایی باشد که قبلاً وجود نداشته است .
7- مشکل تعویض دنده ها

خودروهای دنده
اتوماتیک کار تعویض دنده را به جای راننده انجام می دهند . این سیستم ها
نرم ، قابل اطمینان و کارآمد هستند . اما گاهی این طور نیست . اگر زمانی که
از دنده عقب به جلو و یا برعکس دنده عوض می کنید خودرو شما با تاخیر حرکت
می کند ، اگر به سختی دنده عوض می کنید یا خودبخود دنده عوض می شود و به
صورت ناگهانی و درست زمانی که انتظار ندارید به دنده بالا یا پایین تغییر
می کند ، یا اگر علی رغم بالا رفتن دور موتور تغییر دنده امکان پذیر نباشد ،
سیستم تأمین نیروی خودرو نیاز به توجه و بازبینی دارد . دنده هایی که به
کمک آن خودرو شما به حرکت در می آید با جریان انتقال قدرت ، فیلتر ها و
دیسک و صفحه وابسته است و همه ی آنها باید به طور مرتب کنترل و بازبینی
شوند .
8- کندی در شتاب گرفتن یا کاهش توان خودرو
این مشکل ممکن است
خطرآفرین باشد . گاهی لازم است توان خودرو را بالا ببرید و شتاب بگیرید ،
مثلا وقتی که وارد بزرگراه می شوید ، در خیابانی با دو مسیر حرکت از ماشینی
دیگر سبقت می گیرید ، یا از سربالایی بالا می روید . اگر توان لازم و مورد
انتظار از خودرو برای این حرکت تأمین نشود یا ناگهان افت کند ، ممکن است
در شرایط بدی قرار بگیرید . برای اجتناب از بروز این مشکلات ، علاوه بر
کنترل و تنظیم دوره ای خودرو ، اگر متوجه افت توان خودروی خود شدید ، حتماً
آن را برای بررسی نزد یک متخصص ببرید .
9- لرزش
لرزش ناگهانی خودرو
، اگر به علت ناهمواری مسیر حرکت نباشد ، زنگ خطری برای سلامت خودرو به
شمار می رود . لرزش ممکن است فقط در فرمان و در سرعت خاصی ایجاد شود یا
اینکه کل بدنه ی خودرو را بلرزاند . اما در هر صورت می تواند نشانه ی
مشکلات زیادی از جمله بالانس نبودن ، شل بودن چرخ های خودرو ، پنچری لاستیک
و یا موارد دیگری باشد .
دستورالعملی برای مالک خودرو
در قدم اول ،
راهنمای استفاده برای مالک خودرو راه حل مناسبی برای جلوگیری از بسیاری از
مشکلات است . علاوه بر متخصص مورد اعتماد شما ، این کتابچه ، مرجع اطلاعاتی
مفیدی است که به شما می گوید خودرو و متعلقاتش چه زمانی نیاز به بازبینی و
تنظیم دارند . دوره های سرویس به صورت واضح و شفاف در بخش تعمیر و نگهداری
ارائه شده اند و مسافت طی شده و فواصل زمانی برای مراجعه در هر دوره را به
صورت دقیق مشخص کرده است . اگر میخواهید مشکلات خودرویی کمتری را تجربه
کنید همواره به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید ، توصیه ها و پیشنهادات
آن را اجرا نموده ، و همچنین به مشکلات و علامت های اخطار خودرو توجه
نمائید.