سبد خرید شما خالی است.
سیستم خنک کننده در خودروهای احتراقی نقش مهمی دارند و عدم عملکرد صحیح
آن موجب کاهش بازدهی و یا حتی آسیب به موتور میشود و تعادل دمای موتور
یکی از مهمترین مقوله ها در کارکرد درست خودرو می باشد.
دمای مناسب موتور از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سرد بودن بیش از حد موتور باعث بالا رفتن غلطت و گرانروی روغن و در نتیجه روانکاری نامناسب قطعات داخل موتور میشود که آسیب به موتور را به همراه خواهد داشت. همچنین بالا رفتن بیش از حد دمای موتور نیز منجر به رقیق شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری آن میشود که این مسئله نیز باعث صدمه دیدن موتور میشود.
نحوه عملکرد ترموستات
ترموستات در دمای خاصی که از سوی سازنده خودرو به عنوان دمای کارکرد بهینه موتور تعریف شده است باز میشود. ترموستات دارای محفظه یا سیلندری است که درون آن ماده حساس به حرارت قرار دارد و میلهای به سوپاپ ترموستات متصل شده که در درون این موم قرار گرفته است. با بالا رفتن دمای موتور و به دنبال آن افزایش دمای ترموستات این موم تبدیل به مایع و در نتیجه منبسط میشود. با انبساط این موم میله داخل سیلندر حرکت کرده و از محفظه خود خارج میشود و در نتیجه سوپاپ ترموستات باز میشود. بنابراین باز شدن هر چه بیشتر سوپاپ ترموستات با افزایش دما رابطه مستقیم دارد.
زمانی که موتور خودرو سرد است ترموستات مطابق وظیفه خود مسیر ورود آب به رادیاتور را میبندد و آب موجود در سیستم خنک کاری تنها در اطراف سیلندر به چرخش در میآید؛ این چرخه تا زمانی که موتور گرم شود ادامه دارد و آب برای خنک کاری وارد رادیاتور نمیشود.
پس از اینکه موتور خودرو به دمای تعریف شده رسید عملکرد ترموستات وارد فاز جدیدی میشود. برای حفظ دمای موجود ترموستات با باز کردن مسیر ورود آب به رادیاتور فرایند خنک سازی مایع توسط این قطعه را آغاز میکند. ترموستات خودرو به طور منظم و به منظور ثابت نگه داشتن دمای بهنیه موتور خودرو این عمل را به صورت یک سیکل انجام میدهد.
خرابی ترموستات و مشکلات پیش رو
اگر تنظیم این قطعه داخلی خودرو با مشکل مواجه شود و بهم بخورد، دیگر امکان تنظیم مجدد آن نخواهد بود و تنها راه چاره ، تعویض آن خواهد بود. اگر این قطعه در دمای پاینن شروع به باز کردن دریچه رادیات نماید، خودرو در حالت سرد کار کرده و احتمالا مشکلاتی نظیر آنچه که در ذیل آمده است، گریبانگیر خودرو خواهد شد:
افزایش بیش از حد مصرف سوخت
کاهش غلظت روغن و در نتیجه مصرف بالای آن
استهلاک بیش از حد پیستون ها و سیلندرها
فرسایش قطعات درونی خودرو
اما اگر ترموستات نتواند درجه حرارت موتور را تنظیم نماید و در دمای
بالاتری از حد معمول شروع به کار نماید ممکن است خسارات سنگینی را به موتور
وارد نماید. این امر موجب جوش آوردن خودرو و در نهایت سوختن واشر سر
سیلندر و در موارد جدی تر گیرپاژ و از کار افتادن موتور خودرو میگردد.
بالا رفتن دمای خودرو معمولا باعث روشن شدن چراغ های آمپر و چک خودرو توسط ECU می شود.