سبد خرید شما خالی است.
احتمالا خودروهایی را در خیابان دیدهاید که در یکی از چرخهای آنها، تایری کوچک و باریک نصب شده است و معمولا با رنگ نارنجی یا زرد یا مشکی رینگ بهوضوح از سایر چرخها (که عمدتاً دارای رینگهای آلومینیومی هستند) متمایز میشود. در این خودروها تایر زاپاس حذف شده است و سازندگان بهجای تایر زاپاس، این تایر موقت را در خودرو قرار میدهند. این تایر همانگونه که از نامش پیدا است نمیتواند برای مدت طولانی استفاده شود و تنها به این منظور استفاده میشود که خودرو را به پنچرگیری برساند تا تایر اصلی خودرو ترمیم و بار دیگر بر روی خودرو نصب شود. این تایر ساختار توپر و محکمی دارد. با این تایر نمیتوان با سرعت بالا حرکت کرد و محدودیت سرعت آنها بر روی رینگ درج شده است.
عدم وجود تایر زاپاس در خودروها دلایل مختلفی دارد. تعویض تایرهایی که رینگ اسپرت دارند به دلیل وزن بالا دشوار است در صورتی که تایرهای زاپاس وزن بسیار پایینی دارند و به همین دلیل تعویضشان آسانتر است ضمن آنکه فضای کمتری در صندوق عقب خودرو اشغال میکنند. از طرف دیگر قیمت رینگ و تایر اصلی برای سازنده خودرو با این روش حذف میشود و از این نظر نیز مقرون به صرفه است. در مقابل در این خودروها اگر تایر اصلی بهطور کامل تخریب شود بهگونهای که قابل تعمیر نباشد، مالک ناچار است به دنبال مغازهای برای خرید تایر باشد تا بتواند آن را جایگزین تایر موقت کند در صورتی که در سایر خودروها، از تایر زاپاس میتوان در این مواقع استفاده کرد.
در صورتی که هر تایر دارای سال تولید می باشد بسیاری زمانی که از تایر زاپاس استفاده می کنند بدون توجه به تاریخ تولید و انقضاء در صورت هم سایز بودن زاپاس و طرح یکسان با سایر لاستیک ها و رینگ های خودرو از آن استفاده می کنند که با توجه به تاریخ تولید لاستیک و اهمیت آن این امر می تواند یاعث خسارت های زیاد گردد لذا قرار دادن این نوع ریگ و لاستیک برروی لاستیک زاپاس می تواند از خسارت های جدی تر جلوگیری نماید. در ضمن نکته جالب برای این زاپاس ها قید حداکثر سرعت مجاز با این لاستیک ها بر روی رینگ خودرو است که معمولا 80 کیلومتر در ساعت می باشد. در ضمن در برخی از خودروهای جدید سایز لاستیک جلو و عقب یکی نیست همانند نسل های جدید ب ام و و یا سایز بزرگ رینگ ها که فضای زیادی اشغال می کنند، لذا نمی توان لاستیک مشخصی برای زاپاس برای آنها قرار داد.