سبد خرید شما خالی است.
جلوبندی به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته میشود که وظیفه تعلیق یا خوشدستی (هندلینگ) خودرو در چالهها, دستاندازها و پیچهای جاده را دارد. تعمیر و نگهداری این قسمت از خودرو بعهده جلوبندی ساز میباشد.
در مبحث خودرو، بحثی است به نام خوشدستی (هندلینگ) که البته بخش عمدهای از آن مربوط به مسائل فنی و طراحی ماشین میشود و بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیمهای خودرو است.
ماشینی که به خوبی تنظیم باشد رانندگی راحتتری دارد.
جلوبندی شامل قطعات : میل موجگیر, میل تعادل ,طبق, سگ دست, شغال دست ,کمک فنر, فنر, سیبکها ,سیستم فرمان, دستگاه تعلیق و اکسل میباشد .
? بررسی برخی عیوب رایج جلوبندی خودرو
۱⃣ وقتی سیبک خراب است :
یکی از مهم ترین دلایل ایجاد لرزش و ضربه در فرمان ، خرابی سیبک است .
سیبک ها قطعاتی هستند که با توجه به شکل کروی شکلشان ، در مقابل نیروهای
کششی و فشاری مقاومت کرده و حرکت راحت دو قطعه متصل به هم را بدون ایجاد
اصطکاک ، فراهم می کند .
حال اگر این حرکت مفصلی به درستی انجام نگیرد ، روی سیستم فرمان خودروهای
آفرود تاثیر گذاشته و عملکرد صحیح آن را مختل می کند . سیبک ها در راستای
عمود لقی بسیار کم و ناملموسی دارند و به طور کل نباید حرکت عمودی محسوسی
داشته باشند . اگر سیبک ها روغن کاری مناسبی نداشته باشند ، به سرو صدا می
افتند .
۲⃣ وقتی چرخ ها بالانس نیستند :
چرخ های خودرو باید بالانس یا هم راستا باشند تا در زمان حرکت ، تمام
قسمت ها به یک اندازه با سطح مسیر برخورد کرده و چسبندگی و سایش برابر
داشته باشند . به عبارتی دیگر چرخ ها را بالانس می کنند تا تعادل داشته
باشند .
اگر چرخ های خودرو آفرود بالانس نباشند ، فرمان می لرزد ، خودرو به کناره
ها منحرف می شود و به دیگر اجزای جلوبندی نیز آسیب وارد می کنند .
۳⃣ وقتی بلبرینگ چرخ خراب است :
یکی از مهم ترین بخش های جلوبندی خودرو ، بلبرینگ چرخ هاست . خرابی بلبرینگ معمولا از دو طریق مشخص می شود ؛
اول لرزش فرمان و دومین نشانه که قابل اطمینان تر است ، صداست . وقتی
بلبرینگ معیوب باشد ، به بیان عامیانه ، خودرو صدای تانک می دهد ! سالم
بودن بلبرینگ چرخ های خودروی آفرود امری واجب است . در برخی شرایط پیش آمده
که خرابی این قطعه باعث قفل شدن چرخ ها شده و حوادثی جبران ناپذیر را رقم
زده است .
۴⃣ وقتی بوش های میل تعادل خراب است :
این قطعه همانگونه که از اسمش مشخص است ، وظیفه حفظ تعادل خودرو را بر عهده دارد . میل تعادل با توجه به شکل و شمایل و نحوه اتصالش به دیگر بخش ها ، در زمان پیچیدن خودرو ، نیروی پیچشی را بین چرخ ها تقسیم کرده تا از متمایل شدن خودرو به یکی از سمت ها جلوگیری به عمل آید . میل تعادل توسط دو بوش در جای خود بسته شده است . اگر این بوش ها معیوب باشند ، خرابی خود را با ایجاد سرو صدا در جلوبندی و سیتم تعلیق نشان می دهند . لرزش فرمان نیز از دیگر نشانه های خرابی بوش های میل تعادل است . این نکته را مورد توجه قرار دهید که گاهی مواقع عامل بروز سرو صدا ، شل بودن میل تعادل و برخورد آن با دیگر قطعات است .
۵⃣ وقتی شاسی ضربه خورده است :
گاه پیش می آید که در اثر تصادف شدید ، شاسی تغییر حالت داده یا به قول
معروف می پیچد . در این حالت اگر نسبت به رفع این مشکل اقدام نکنید ، در
کار جلوبندی خودرو اختلال ایجاد شده و ایمنی به خطر می افتد . خودرویی که
در اثر تصادف ، دچار تغییر حالت شاسی شده باشد ، فرمان پذیری ضعیفی دارد (
خودرو به کناره ها کشیده می شود ) ، عمر مفید پلوس هایش کم است و به سرعت
فرسوده می شوند ، گردگیرهای پلوس قبل از تمام شدن عمر مفیدشان پاره می شوند
و به طور کل خودرو اصلا تعادل مناسبی ندارد.
۶⃣ وقتی خودرو در سر پیچ ها تعادل ندارد :
عواملی که سبب بر هم خوردن تعادل خودرو در سر پیچ ها می شوند ، عبارتنداز : تنظیم نبودن زوایای فرمان ، تنظیم نبودن باد لاستیک ها ، ساییدگی نا برابر آج لاستیک ها ،تغییر شکل شاسی در اثر ضربه ، گیر کردن ترمز ها در یک سمت ، معیوب بودن میل تعادل ، خرابی میل فرمان و جعبه فرمان ، بالانس نبودن چرخ ها و …