سبد خرید شما خالی است.
روش اول – پنچرگیری با اسپری پنچرگیری
1. پیدا کردن سوراخ لاستیک
برای پیدا کردن سوراخ لاستیک ابتدا آن را تا حد معمول (بستگی به نوع لاستیک و ماشین) باد کنید. برای پیدا کردن میزان مجاز باد لاستیک ها به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.
2 . بررسی لاستیک با چشم
پس از باد کردن لاستیک آن را به خوبی بررسی کنید تا بریدگی، سوراخ و یا شی درون آن را بتوانید پیدا کنید. برای انجام این کار می توانید از یک چراغ قوه استفاده کنید.
3. شنیدن صدای لاستیک
در صورتی که با چشم متوجه محل نشتی هوا نشدید به دنبال صداهایی همانند هیس که صدای خارج شدن هوا از لاستیک است بگردید. با دست کشیدن روی لاستیک هم می توانید محل نشتی هوا را پیدا کنید.
4. ترکیب آب با شامپو یا صابون
در نهایت اگر با انجام تمامی مراحل گفته شده موفق به پیدا کردن نشتی هوا نشدید، در یک ظرف مقداری آب ریخته و آن را با صابون و یا شامپو ترکیب کنید تا به خوبی کف کند.
5. پوشاندن لاستیک با کف
پس از انجام مرحله 4، محتوای ظرف را به خوبی روی لاستیک ماشین اسپری کنید. در صورت نبود اسپری، آن را کاملا بر روی لاستیک ریخته به طوری که تمام سطح لاستیک به خوبی پوشیده شود.
6. پیدا کردن حباب های بوجود آمده
پس از پوشاندن لاستیک با کف، مدتی صبر کنید. دقت کنید محل نشتی هوا در لاستیک با ظاهر شدن حباب در آن قسمت نمایان می شود. اگر متوجه بوجود آمدن حباب در لاستیک شدید آن محل نشتی است.
7. اسپری پنچرگیری لاستیک
حتما قبل از مصرف نحوه و طریقه مصرف اسپری را با دقت بخوانید.
8. خارج کردن عامل پنچری در لاستیک
پس از پیدا کردن محل نشتی، شی ای که باعث پنچری شده را از آن به آرامی خارج کنید. در انجام این کار دقت لازم را داشته باشید زیرا ممکن است اشتباه خارج کردن آن جسم به قسمت بیشتری از لاستیک آسیب بزند. در این مرحله ممکن است شی خارجی وجود نداشته باشد.
9. چرخاندن چرخ
چرخ ماشین را حرکت داده به صورتی که پیچ هوای لاستیک در بالا قرار بگیرد.
10. پرکردن لاستیک با اسپری پنچرگیری
نازل اسپری را بر روی پیچ هوای لاستیک (همانند زمانی که قصد باد زدن لاستیک را دارید) قرار داده و سپس به آرامی پیچ اسپری را باز کرده و اجازه دهید محتوای اسپری کاملا به داخل لاستیک منتقل شود.
11. حرکت دادن چرخ
پس از اتمام مرحله بالا، چرخ ماشین را به آرامی حرکت دهید، با این حرکت محتوای اسپری پنچرگیری به خوبی در تمامی قسمت های لاستیک پخش شده و محل نشتی را پر می کند.
به یاد داشته باشید روش پنچرگیری با اسپری برای نهایت ۳ روز یا ۱۶۰ کیلومتر هر کدام که زودتر فرا رسد است.
روش دوم – پنچرگیری با ماده پنچرگیری
1. باز کردن پیچ های چرخ
هنگامی که خودرو ثابت است با آچار مخصوص چرخ، پیچ های آن را به صورت ضربدری و خلاف عقربه های ساعت باز کنید. با این کار وزن خودرو هنوز قبل از جک زدن روی چرخ ها است و مانع از چرخیدن آن ها هنگام باز شدن می شود.
2 . جک زدن و بالا بردن ماشین
پس از طی کردن مرحله اول باید چرخ خودرو را خارج کنید. برای انجام این کار می توانید از جک خود ماشین یا جک های هیدرولیکی استفاده کنید. حتما قبل از جک زدن به دفترچه راهنما یا سرویس ماشین مراجعه کرده و محل های دقیق جک در ماشین را پیدا کنید.
3 . بیرون آوردن چرخ
پس از آزاد شدن چرخ ماشین، پیچ ها در خلاف جهت عقربه های ساعت شل کرده و بیرون بکشید. زمانی که پیچ ها خارج شدند چرخ را گرفته و بیرون بیاورید.
4 . بررسی چرخ
پس از بیرون آوردن چرخ با دقت آن را بررسی کنید و شی خارجی فرو رفته در آن را به آرامی خارج کنید. برای بهتر دیده شدن محل نشتی لاستیک از گچ برای علامت گذاری استفاده کنید. اگر شی خارجی وجود نداشت مراحل اولیه روش پنچرگیری با اسپری پنچرگیری را انجام دهید.
5. تمیر کردن محل نشتی
محل نشتی لاستیک را با استفاده از ابزار سوهان موجود در بسته پنچرگیری ماشین تمیز کنید.
6. پر کردن محل نشتی لاستیک
با استفاده از ابزاری که در بسته پنچر گیری است ماده پنچرگیری را روی محل نشتی لاستیک قرار داده و فشار دهید. این کار را محکم انجام داده تا به خوبی ماده در قسمت نشتی قرار بگیرد. از یک چسب و یا ماده دیگر برای لغزندگی بهتر و در نهایت بهتر انجام شدن کار استفاده کنید.
7. بریدن قسمت های اضافه ماده پنچرگیری
چند دقیقه صبر کنید تا ماده خشک شود و به وسیله یک تیغ کاتر قسمت های اضافه ماده پنچرگیری را ببرید.
8. باد کردن لاستیک
پس از بریدن قسمت های اضافه، لاستیک به میزان معمول باد کنید. برای پیدا کردن میزان مجاز باد لاستیک ها به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.
9. اطمینان از گرفته شدن نشتی
مقدار آب به همراه صابون و یا شامپو را خوب هم بزنید و کف تولید شده را روی محل نشتی قرار دهید.
10. چسباندن محل نشتی لاستیک
پس از مطمئن شدن از گرفته شدن محل نشتی لاستیک مقداری چسب بر روی محل نشتی بزنید و اجازه دهید تا چند دقیقه خشک شود.
11. نصب لاستیک
چرخ را به آرامی بلند کرده و در داخل پیچ های ماشین قرار دهید. با استفاده از آچار چرخ پیچ ها را در جهت عقربه های ساعت به صورت ضربدری سفت کنید.
12. پایین آوردن جک
زمانی که پیچ های چرخ سفت شدند جک را در جهت خلاف عقربه های ساعت باز کنید.
13. چک کردن نهایی لاستیک
هنگامی که وزن خودرو روی چرخ افتاد با استفاده از آچار چرخ دوباره پیچ ها را سفت کنید. (برای انجام اینکار از نیروی پا هم میتوانید استفاده کنید)
پنچرگیری با استفاده از ماده پنچرگیری راه حل موقتی است و سعی کنید لاستیک خود را پس از نهایت 20 هزار مایل یا 32 هزار کیلومتر تعویض کنید..