سبد خرید شما خالی است.
لنت ترمز یکی از قطعات مهم در خودرو، موتور سیکلت و ماشین های سنگین مانند کامیون می باشد که از بخش های مجزایی تشکیل میشود. این قطعه می تواند عکس العمل راننده را برای تبدیل نیروی فیزیکی به یک نیروی متوقف کننده شکل دهد. لنت یکی از بخش های مهم در ترمز است که با روتور که به اصطلاح به آن دیسک خودرو میگویند ارتباط مستقیم دارد و با ایجاد اصطکاک به آن فشار وارد می کند.
روتور در لنت ترمز درواقع همان صفحه براق و تختی است که می توانید آن را در پشت برخی از چرخ خودروها مشاهده کنید. فشار و اصطکاکی که به این بخش از خودروها وارد می شود در حقیقت همان چیزی است که باعث می شود تا حرکت چرخ ها کنترل شود و از حرکت باز بایستد.
به طبع زمانی که چرخ ها حرکتی نداشته باشند خودرو هم حرکت نمی کند. نقشی که لنت در ترمز ایفا می کند با این حال که ساده است اما اساسی می باشد و به همین دلیل ممکن است که برخی اوقات توسط راننده دیده نشود.
هر بار که از سرعت کم و توقف می کنید به دلیل بالا بودن وزن و حمل آن بر روی چرخ ها، فشار بسیار زیادی به آن ها وارد می شود. در گذشته لنت ها با استفاده از آزبست ساخته می شدند و به همین دلیل اصطکاک بالایی دارند. اصطکاک گرمای بالایی ایجاد می کند اما امروزه موادی که با استفاده از آن لنت ترمز را تولید می کنند متفاوت است که در ادامه در مورد انواع این متریال محصولات صحبت میکنیم.
لنت ترمز چیست؟
همانطور که گفته شد لنت ترمز شامل دو بخش می باشد که از دو قسمت:
- سطح محکم
- سطح اصطکاکی
تشکیل شده است. سطح محکم بخش کفشک لنت و بخش سطح اصطکاکی لقمه لنت می باشد. قسمت دوم بر روی قسمت اول قرار دارد و زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید سطح اصطکاکی در لنت ترمز بر روی بخش داخلی و خارجی روتر فشار وارد می کند. در لنت، بخش داخلی قادر است که بر روی بخش خارجی قرار گرفته و بر روی آن بچسبد.
از این رو به دلیل اصطکاکی که در بین این دو بخش بوجود می آید، سرعت خودرو کنترل شده و پایان خواهد یافت.
لقمه لنت در سیستم ترمز خودرو چیست؟
لقمه لنت در سیستم ترمز خودرو از 5 قسمت تشکیل شده است که به ترتیب:
- نیمه متالیک
- بدون آزبست ارگانیک NAO
- کم متالیک
- سرامیکی
- زینتری
می باشد.
لنت ترمز نیمه متالیک
به دلیل دوام بالایی که دارد و همچنین قدرت انتقال گرمای فوق العاده این لنت می تواند برای اکثر خودروها مناسب باشد. این لنت ها از 30 الی 65 درصد فلز تشکیل شده است اما صدای زیادی تولید می کند و باعث می شود که روتر ترمز زودتر از موعد فرسوده شود و در دمای پایین یا در ابتدای روشن کردن خودرو کاربری بالایی ندارد.
لنت ترمز بدون آزبست ارگانیک NAO
زمانی که از لنت ترمز بدون آزبست استفاده می کنید صدای کمتری را با توجه به لنت های دیگر خواهید شنید. ترکیب این لنت از فیبر، رزین و مواد پرکننده می باشد و نرم است. البته این لنت ها خاک زیادی تولید می کنند و در نتیجه فرسودگی آن بسیار خواهد بود.
لنت ترمز کم متالیک
لنت های کم متالیک میزان 10 الی 30 درصدی از مواد ارگانیک مانند آهن و مس را به خود اختصاص داده اند. قدرت ترمز و انتقال گرمای این لنت ترمز نیز بسیار بالا است اما خاک زیادی تولید می کند و عامل بزرگی برای ایجاد سر و صدا می باشد.
لنت ترمز سرامیکی
در این مدل لنت فلز کمی وجود دارد و ماده اصلی آن نیز سرامیک و فیبر می باشد. این دسته از لنت صدای کمی دارد و نسبت به دیگر لنت ها دیرتر دچار خوردگی می شود. قیمت بالای این لنت تنها وجه منفی آن می باشد.
لنت زینتری
بیشتر از این لنت در خودروهای مسابقه ای و آفرود استفاده می شود و اگر در خودروهای معمولی از آن استفاده کنند قدرتی که برای ترمز گیری در نظر دارد کاهش پیدا می کند. همچنین طول عمر کمی دارد و خوردگی آن نیز بسیار بالا می باشد.
هر چند یکبار باید لنت ترمز را عوض کرد؟
ترمز خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو توجه به قطعات و ابزار آلات مربوط به آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. با توجه به طراحی و جنس لنت ترمز خودرو باید بین چهل تا صد و ده هزار کیلومتر را پس از تعویض با آن طی کنید. اما برای بالا بردن ایمنی و استاندارد پیشنهاد می شود که
- هر پانزده هزار کیلومتر به یک مکانیکی مراجعه کنید و سطح لنت را مورد بررسی قرار دهید
- به طور معمول باید هر پنجاه هزار کیلومتر لنت را تعویض کنید تا کارایی ترمز بالا رود
با توجه به این علائم می توانید متوجه شوید که زمان تعویض لنت ترمز است:
- روشن شدن چراغ هشدار برای ترمز
- صدای بسیار بالا از سیستم ترمز
- لرزیدن پدال خودرو و یا لرزیدن آن
- تمایل خودرو به سمت دیگر در هنگام ترمز گیری
- کاهش قدرت لنت ترمز
در ادامه به بررسی کامل هر کدام از این قسمت ها خواهیم پرداخت.
روشن شدن چراغ هشدار در سیستم ترمز خودرو
اگر که چراغ هشدار در سیستم ترمز خودرو روشن شد باید حتما سنسور مربوط به آن را بررسی کنید. بیشتر خودروها به خصوص خودروهای جدید در لنت خود دارای سنسورهای مخصوصی هستند که وقتی زمان تعویض آن فرا برسد این چراغ هشدار روشن خواهد شد. فروشگاه لنت الرو
شنیدن سر و صدا از سیستم ترمز خودرو
وقتی لنت ترمز تمام شود این صدا به شما می گوید که لنت ترمز و باید تعویض شود. اگر که لنت به طور کامل تمام شود و از بین برود، وقتی که پای خود را بر روی پدال ترمز می فشارید صدایی مانند ساییدگی خواهید شنید. در این زمان باید حتما لنت ترمز را تعویض کنید زیرا رانندگی در این حالت به هیچ وجه ایده ایمنی نخواهد بود.علت سرو صدای کلاچ خودرو چیست؟
لرزیدن پدال خودرو و یا لرزیدن خودرو
زمانی که روترها در سیستم ترمز به مشکل بر می خورند و یا در اثر گرما دچار اختلال می شوندو تاب بر می دارند ممکن است که احساس کنید پدال ترمز می لرزد. این مشکل با تعویض روتر لنت ترمز حل خواهد شد.
در هنگام ترمز گیری خودرو به سمت دیگر متمایل شود
اگر حین ترمزگیری خودروی شما به سمت چپ یا راست شد می تواند مشکلات زیر را برای خودرو بوجود آورد:
- تراز نبودن سیستم تعلیق
- ایجاد اختلال در صفحه تراز caliper
- خوردگی لاستیک در سمتی که تمرکز بر روی آن بیشتر از سمت دیگر است
- ساییدگی تایر
در این زمان است که باید با بررسی های دقیق ببینید که با تعویض لنت ترمز مشکل حل می شود یا خیر
کاهش قدرت ترمز گیری
زمانی که لنت ترمز از جنس مناسبی نباشد باعث کاهش قدرت ترمز گیری میشود. همچنین اگر دمای لنت زیاد باشد یا فرسودگی در آن مشاهده شود کارایی این سیستم به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. کم شدن قدرت ترمز گیری بر روی هندلینگ و همچنین ایمنی خودرو نیز تاثیرگذار خواهد بود. همچنین زمانی که ترمز سنگین باشد در یک لحظه هم فشار زیاد و هم گرما زیادی به لنت وارد میشود.
از آنجایی که لنت می تواند نقش اساسی در سیستم ترمز خودرو ایفا کند مراقبت از آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر هر یک از این موارد را در خودروی خود مشاهده کردید باید در صورت نیاز لنت را تعویض نمایید.
نرخ خوردگی در لنت ترمز به چه مواردی بستگی خواهد داشت؟
از مهم ترین مواردی که در خوردگی لنت تاثیرگذار است می توان به:
- سبک رانندگی
- محل رانندگی
- سفت شدن پدال ترمز
- جنس قطعات سیستم ترمز خودرو
اشاره کرد.
سبک رانندگی و تاثیر آن در خوردگی لنت ترمز
به عنوان یک راننده باید بسیار به این مورد توجه داشته باشید که سبک رانندگی شما می تواند طول عمر لنت را تغییر دهد. هر چقدر که تهاجمی رانندگی کنید و پشت هم شتاب گیری کنید، ترمز های سنگین داشته باشید در نتیجه لنت ترمز نیز زودتر تمام خواهد شد.
تاثیر محل رانندگی در طول عمر لنت خودرو
اگر که در یک محلی رانندگی می کنید که همواره پر از چراغ راهنمایی است و شلوغ می باشد، فشار بسیار بالایی به لنت شما وارد خواهد شد. رانندگی در شهر می تواند فشار بسیار زیادی نسبت به رانندگی در جاده بر روی خودرو وارد کند و در نتیجه سیستم ترمز را به صورت چشمگیری درگیر خواهد کرد. همچنین رانندگی کردن در مناطقی که در شیب تند و بالا قرار دارند هم می تواند به لنت ترمز فشار وارد کند.
سفت شدن پدال ترمز
لنت ترمزهای مختلفی وجود دارند که با توجه به نوع آن می توانید از خودروی مورد نظر استفاده کنید. لنت ترمز که مواد سخت تری دارد دوام بیشتری هم خواهد داشت اما نکته مورد نظر این است که ابتدا باید خوب گرم شود تا عملکرد مطلوبی از خود نشان بدهد.
از این نوع لنت نیز بیشتر برای خودروهای معمولی استفاده می شود. لنت ترمز که نرم تر باشد برای رانندگی کردن در شرایط روستایی و سرعت کمتر مناسب خواهد بود. گرفتن ترمز با شتاب بالا و سنگین باعث می شود که لنت آب شود و بر روی روتر نشتی کند. در نتیجه این عمل می تواند عملکرد را کاهش دهد.
جنس اجزا و قطعات در سیستم ترمز
جنس اجزای سازنده ترمز مانند روترها، بر روی قدرت ترمز گیری بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به طور مثال می توان گفت که ترمزهایی که سرامیک – کربنی هستند می توانند بیش از ترمزهای عادی دوام آورند. دقت کنید که لنت ترمز باید به صورت جفتی در جلو و عقب تعویض شود. از این رو این روش صحیح نیست که برای مثال تنها لنتی که در سمت راننده است را تعویض کنید.
همچنین هر دو لنت باید به صورت یکسان و مشابه یکدیگر باشند.
تا اینجای مقاله سعی کردیم تا در مورد جزئیات این محصول صحبت کنیم. مورد بعدی که اهمیت بسیاری پیدا می کند شناخت بیشتر و مطمئن تر از یک تعمیرگاه برای تعویض و یا تعمیر خودرو برای سیستم ترمز خودرو می باشد.
مواد تشکیل دهنده لنت ترمز فلزی
در ترکیب لنت های فلزی از 15 الی 20 نوع متریال مختلف استفاده می شود که دارای ترکیبات کربنی و دیگر فلزهای مرغوب به همراه گرافیت نرم می باشند. موادی که لنت را میسازند پس از اینکه مخلوط شدند و افزودنی های مورد نیاز به آن ها اضافه شد، کفشک ها را چربی زدایی می کنند تا در مرحله بعد لنت را به خوبی به خود بگیرد و بر روی کفشک قرار گیرد.
در این مرحله پرس پخت نیز صورت می گیرد و در آن لنتی که تحت فشار است 700 الی 800 بار به لنت متصل خواهد شد. بعد از اینکه قالب گیری و پرس تمام شد و سطح لنت ها ساب خوردند، ضخامت آن به حد استاندارد می رسد و در نهایت لنت ها وارد کوره ای با دمای 300 درجه سانتی گراد خواهند شد.
در هنگام خرید لنت ترمز باید به سوالات زیر توجه کنید:
- نوع خودروی مورد نظر چیست و چقدر وزن دارد
- کاربرد خودروی شما چگونه است
- از چه مسیرهایی می توانید با این خودرو تردد کنید
- آب و هوایی که در آن زندگی می کنید چگونه است
- سیستم ترمز خودروی شما ای بی اس است یا معمولی
- معمولا با چه سرعتی رانندگی می کنید
- خودروی سنگین دارید یا معمولی
نکات تکمیلی:
- برای اینکه طول عمر این قطعه را بیشتر کنید باید به این موضوع توجه داشته باشید که بیش تر از ظرفیت خودرو به آن چیزی تحمیل نکنید. همچنین ترمز بیش از حد در وسیله نقلیه را متوقف کنید. زیرا اعمال ترمز بیش از حد متعارف باعث میشود لنت خیلی زود از بین رود. یکی از مواردی که ترمز گرفتن را کاهش می دهد سرعت پایین است.
- یکی از روش های موثر برای کم کردن سرعت این است که پای خود را از روی پدال گاز بردارید و بیشتر بر روی پدال تمرکز داشته باشید تا مجبور نباشید که متداول از گاز و ترمز استفاده کنید. در ترافیک سعی کنید که گاز را با دنده تطابق دهید و خیلی نرم ترمز بگیرید و تا می توانید از شدت و شتاب خودرو بکاهید. لایی نکشید و سرعت های عجیب و غریب هم نداشته باشد و به صورت استاندارد رانندگی کنید.
- مورد دیگری که باید در این موضوع به آن توجه داشته باشید ارتباط متداول لنت و دیسک ترمز با یکدیگر می باشد. دیسک ترمز می تواند با گذر زمان و به تدریج نازک شود. از این رو این نازک شدن باعث می شود تا دیسک فورا و سریعا دچار داغ شدگی شود. این مشکلات می تواند بر روی سیستم ترمز خودرو نیز تاثیر بگذارد.
- پس یکی دیگر از مواردی که باید در لنت توجه داشته باشید این است که سلامت صفحه دیسک را در سیستم ترمز خودرو در نظر بگیرید. قلق گیری را در این سیستم فراموش نکنید و حتما به این نکته توجه کنید که تا چه حد می تواند بر روی رانندگی شما تاثیرگذار باشد.
- در آخر شناخت سیستم لنت ترمز در خودروی شما می تواند سطح رانندگی شما را افزایش دهد و در نتیجه طول عمر آن را نیز بالا ببرد. بررسی متداول آن نیز ایمنی را افزایش خواهد داد.