سبد خرید شما خالی است.
در حقیقت VVT مخفف Variable Valve Timing است که به بعضی اوقات به آن VVA نیز میگویند. این سیستم زمان بالا و پایین رفتن سوپاپها در پیشرانه را کنترل میکند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، یک پیستون برای بالا و پایین رفتن و تولید نیرو احتیاج دارد که ترکیبی از سوخت و هوا در سیلندر وارد شده و در زمان مناسب جرقه زده شده و احتراق ایجاد شود.
زمانیکه سرعت خودرو زیاد است، برای احتراق به هوای بیشتری نیاز است و همچنین در زمانیکه سرعت خودرو کم است، به هوای کمتر. اگر این امر به درستی انجام نشود و به طور مثال، هوای کمی و یا بیش از اندازه وارد سیلندر شود، نه تنها در عملکرد پیشرانه تاثیر دارد، بلکه باعث میشود سوخت بدون اینکه به درستی تبدیل به نیرو شود، از سیلندر خارج شده و آلایندگی تولید شده را افزایش دهد. سیستم VVT سعی میکند که این مشکل را برطرف کرده و به طور مثال در سرعتهای بالا، زمان بیشتری سوپاپ را باز نگه دارد تا هوای کافی برای احتراق وارد سیلندر شود و همچنین در سرعتهای پایین نیز سعی میکند در زمان مناسب سوپاپ را ببندد تا هوای بیش از اندازه وارد سیلندر نشود.
در بعضي موتورها سيستم تايمينگ متغير پيوسته سوپاپ CVVT روي ميلبادامك هوا (ورودي) و دود(خروجي) نصب شده است.مكانيزم CVVT زمان باز و بسته شدن سوپاپهاي ورودي و خروجي را نسبت به بار و دور موتور به موجب تنظيم آن به بهترين حالت ، تغيير ميدهد. سيستم با فشار روغن كاركرده كه توسط شير كنترل روغن OCV كنترل ميشود كه شير نيز توسط واحد كنترل الكترونيكي ECM كنترل ميشود.
شكل هسته داخلي CVVT مجموعاً 8 محفظه را ايجاد ميكند كه چهار محفظه براي تغيير وضعيت پرهها به حالت آوانس بهكار ميرود مابقي ۴ محفظه براي ريتارد كردن وضعيت كاربرد دارد؛ روغني كه جهت آوانس يا ريتارد كردن تايمينگ سوپاپ استفاده ميشود از دو سوراخ داخل ميل سوپاپ تامين ميشود . آب بند پرهها از جنس تفلون ميباشند و جهت آب بندي محفظهها آوانس و ريتارد از يكديگر ضروري هستند، بنابراين اجازه توليد فشار درون محفظهها را ميدهد پين متوقف كننده ، پرهها را در وضعيت حداكثر ريتارد در زمان خاموش بودن موتور ،زمانيكه فشار خيلي كم است يا زمانيكه اشكالي در سيستم CVVT وجود دارد نگه ميدارد. پين نگهدارنده به محض رسيدن فشار به حدود ۵/۰ بار ، رها ميشود. شير كنترل روغن OCV درون سرسيلندر واقع شده است . روغن تحت فشار با گذشتن از فيلتري كه آن نيز درون سرسيلندر واقع شده به OCV جهت ورود روغن تحت فشار به درون محفظهها و خروجي ديگر جهت تخليه روغن از محفظه ديگر آن طرف پره به كار میرود.