سبد خرید شما خالی است.
کابل های جامپر
داشتن هر مدلی از کابل باطری به باطری بهتر از نداشتن آن است. اما اگر قصد خرید کابلهای جدید را دارید، به دنبال کابلهایی با طول حداقل 2 متر باشید. کابل های بیفر و گیرههای سنگین دوام بیشتری دارند و اتصال بهتری ایجاد میکنند. همیشه نمیتوان اتوموبیلها را درست کنار هم قرار داد، بنابراین داشتن کابلهای طولانیتر باعث میشود باطریها به هم برسند.
مجموعه کابل باطری به باطری کمتر از 80 هزار تومان قیمت دارد و در یک کیف دستی قرار میگیرد که میتواند به راحتی در صندوق عقب یا زیر صندلی جا شود.
برقراری اتصال
هنگام استفاده ازکابل باطری به باطری از اتصال گیرههای قرمز و سیاه جلوگیری کنید و مطمئن شوید که کابلها هنگام تنظیم درست استفاده شوند. همچنین سعی کنید در هر طرف کابل یک نفر حضور داشته باشد تا اتصال برقرار شده و از تماس گیرهها با هم جلوگیری شود. اگر وقتی گیرهها داغ هستند با هم تماس داشته باشند، ممکن است در هر اتوموبیل اتصال کوتاه ایجاد کرده و موجب جرقههای خطرناک شود.
با اطمینان از اینکه اتوموبیل روشن با باطری خوب در کنار اتوموبیل با باتری خوابیده پارک شده کار را شروع کنید. کاپوت هر دو اتوموبیل را باز کرده و محل باطری را در آن مشخص کنید. معمولاً یک سرپوش پلاستیکی روی باطری یا ترمینالهای باطری را میپوشاند. برای دسترسی به ترمینالهای باطری باید این سرپوش را بردارید. بهتر است قبل از اینكه به این مرحله برسید، ابزارهای مناسب برای این كار را داشته باشید، بنابراین وقت بگذارید تا از نحوه قرارگیری باطری آگاه شوید.
هنگامی که به سر باطری دسترسی پیدا کردید، تعیین کنید که کدام یک مثبت (+) و کدام یک منفی (-) است. ممکن است ترمینال مثبت یک کابل قرمز داشته باشد، اما بهتر است برای تعیین ترمینال، علامت مثبت یا منفی را پیدا کنید.
هرگونه آلودگی و گرد و خاک را از روی ترمینالها پاک کنید، چراکه باید تا آنجا که ممکن است اتصالی تمیز و محکم برقرار کنید. ابتدا، انتهای گیره قرمز را به ترمینال مثبت باطری خوابیده وصل کنید. سپس انتهای گیره قرمز را به ترمینال مثبت باطری خوب وصل کنید.
بعد، گیره سیاه یا منفی را به ترمینال منفی روی باتری خوب وصل کنید. به جای وصل کردن گیره منفی به باطری خوابیده، یک پیچ موتور یا قطعهای از بدنه اتوموبیل را در نظر گرفته و گیره را به آن سفت کنید. این کار روشن شدن ایمنتری را تضمین میکند.
استارت بزنید و موتور را روشن کنید
ابتدا اتوموبیل سالم را روشن کنید، سپس اتوموبیل با باطری خوابیده را استارت بزنید. اگر چراغهای داخلی روشن شدند و شنیدید که موتور کار میکند اما استارت نمیخورد، ممکن است مشکل دیگری داشته باشید. اگر وقتی استارت میزنید، صدای کلیک میشنوید، ممکن است استارت خراب باشد.
برای تست ولتاژ باطری خود از یک مولتیمتر استفاده کنید. بسته به نوع اتوموبیل این مقدار متفاوت است، اما هنگام خاموش بودن اتوموبیل، ولتاژ باید کمی بیشتر از 12 ولت باشد. اگر باطری شما ولتاژ خوبی دارد، وقت آن رسیده که مشکلات دیگر را بررسی کنید.
اگر اتوموبیل شما روشن شد و استارت موفقی داشتید، هنگامیکه اتوموبیل روشن است با دقت کابلها را جدا کرده و دقت کنید گیرهها با هم تماس نداشته باشند. تا رسیدن به مقصد اتوموبیل را روشن نگه دارید، این کار به اتوموبیل زمان کافی برای شارژ کردن باطری میدهد تا مجدداً دچار مشکل نشوید.
اتوموبیل دیگری نیاز نیست
الان دیگر پکهای قابل حمل تغذیه توان کافی برای روشن کردن اتوموبیل را دارند. دیگر لازم نیست اتوموبیل دیگری را پیدا کنید تا بتواند باطری شما را روشن کند. فقط کافیست پک تغذیه را شارژ کرده، آن را به باطری خوابیده وصل کنید و استارت بزنید. فقط مراقب شارژ بودن پک باشید، زیرا بیشتر پکها قبل از نیاز به شارژ مجدد فقط برای یک بار استفاده مناسب هستند. پکهایی مانند نوکو جنیس میتوانند از طریق درگاههای USB خود تلفنهای هوشمند و سایر دستگاهها را نیز شارژ کنند.
هنوز هم عاقلانه است که همیشه کابل باطری به باطری را در اتوموبیل خود داشته باشید، شاید تغذیه برق اتوموبیل شما کار نکرد یا کامل شارژ نبود.