چرا روی شیشه ماشین رنگین کمان میبینیم؟

چرا روی شیشه ماشین رنگین کمان میبینیم؟

بسیاری از پنجره های عقب و کنار ماشین حرارت دیده اند – به گونه ای طراحی شده اند که بدون ایجاد قطعات تیزی ساخته شوند. در طول فرآیند گرمادهی، شیشه گرم می شود و به سرعت با دمای اتاق خنک می شود.

سطح شیشه بسیار سریع تر از مرکز شیشه سرد می شود و این باعث تنش های فشاری می شود، در حالی که مرکز شیشه به دلیل دمایش منبسط می شود و تنش های کششی تولید می کند.

چیزی که هنگام مشاهده یک الگوی رنگین کمان یا رنگی در شیشه خودرو مشاهده می کنید، یک اثر به نام فشار دوشکستی است. فشار بر روی مواد روشن (اپتیک) اغلب باعث ایجاد دوشکستی می شود که اساسا به این معنی است که ماده قطب و پولاریزه نوری اش را تغییر می دهد.

علت ایجاد رنگ ها روی شیشه ماشین

الگوها روی شیشه ماشین:

الگویی که شما ممکن است در پشت پنجره های اتومبیل مشاهده کنید، الگوی فشاری فرآیند گرمایی است. آن نقطه های کوچک یا خطوطی که می بینید بخش هایی از شیشه هستند که تا حدودی نور را در محور افقی ایجاد می کنند. از آنجا که لنزهای پولاریزه محور عمودی دارند، آن نور مسدود می شود، به همین دلیل است که به صورت نقطه های سیاه یا خطوطی نمایان می شوند.

این اساسا شبیه به داشتن دو فیلتر پولاریزه ای است که هر کدام عمود بر یکدیگر قرار دارند. یکی از تله ها به صورت عمودی سفر می کند، و دیگری به طور افقی سفر می کند و بنابراین هیچ چیز از فیلترهای ترکیب شده عبور نمی کند.

این نقطه ها بیشتر در هنگام استفاده از لنزهای پولاریزه تعریف شده اند، زیرا لنزهای شما یک فیلتر واقعی هستند که به طور خاص برای پولاریزه کردن نور طراحی شده اند.

شیشه ماشین فقط جزئی از نور است. این الگو در تمام ماشین ها اتفاق نمی افتد، چون تولید کنندگان از فرایندهای گرمادهی متفاوتی استفاده می کنند. در برخی از وسایل نقلیه، این الگو ممکن است شبیه الماس باشد، در بعضی دیگر نقطه، و برخی دیگر مربع به نظر می رسد. این امر بستگی به الگوی گرمایشی دارد که در طول فرآیند گرمادهی به کار گرفته شده است.

الگوهای شیشه ماشین و لنزهای پولاریزه

رنگین کمان شیشه ماشین:

همانند رنگین کمان در پنجره های ماشین، این نیز اثری از فشار دوشکستی است. نور تابشی از خارج به داخل خودرو از پنجره های عقب یا سمت دیگر عبور می کند. فشار ناشی از فرایند گرمادهی، پولاریزیشن را می چرخاند.

مقدار چرخش به طول موج ها بستگی دارد و در نتیجه به رنگ های متنوع تبدیل می شود. دوباره، چیزی که شما می بینید، تنش های درون پنجره اتومبیل ناشی از فرآیند گرمادهی است.

این پدیده تا حدی شبیه به یک منشور یا یک قطره باران است، که باعث خم شدن یا شکسته شدن نور می شود در نتیجه رنگ های مختلفی را نشان می دهد که نور را تشکیل می دهند.

شما فقط در صورتی رنگین کمان شیشه های اتومبیل را می بینید، که عینک آفتابی زده باشید، چون لنز پلاریزه طول موج های ویژه را فیلتر می کنند و به شما اجازه می دهد تا الگوها را ببینید.

شما هم چنین می توانید شکست مضاعف در اشیایی مثل وسایل پلاستیکی یا فنجان را مشاهده کنید. اگر لنزهای پولاریزه شده بزنید و یک فنجان پلاستیکی جلوی یک صفحه کامپیوتر بگیرید، باید بتوانید همان الگوی رنگین کمان را که در یک اتومبیل مشاهده می کنید، ببینید.

این روش به عنوان فتوالاستیسیته شناخته می شود و دانشمندان و مهندسین سازه ای از آن برای تعیین توزیع تنش در یک ماده استفاده می کنند.

علت رنگین کمان شیشه ماشین

نظریه اینکه این که چرا تاثیر رنگین کمان در های با شیشه تینتد بسیار قوی تر است، این است که فیلم مورد استفاده در شیشه های تینتد اغلب از پلی استر ساخته شده است که شکلی از پلاستیک است.

به همان شکل که می توانید فشارها را در یک فنجان یا قاشق پلاستیکی ببینید، الگوی رنگین کمان که در پنجره های اتومبیل دودی مشاهده می کنید، نتیجه تنش های درون آن فیلم پلاستیکی است.

دلیل اینکه شما هیچ رنگین کمان یا الگویی را در شیشه جلو اتومبیل نمی بینید، به این دلیل است که شیشه جلو ماشین ها از شیشه لمینتی ایمن ساخته می شوند، نه شیشه حرارت دیده.

اگر تاثیر رنگین کمان، برایتان حواس پرت کننده است و شما را کمی گیج می کند، پس ممکن است بخواهید از لنزهای غیر پولاریزه استفاده کنید – حداقل در زمانی که رانندگی می کنید و اگر شخص دیگری در مورد رنگین کمان اظهار نظر کند، حالا شما پاسخی برای آن ها خواهید داشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×
مدیر فروش
تلگرام کاویانی
1 +