علت بالا رفتن آمپر اب چه می باشد؟

سرپوش خودرویی – داغ کردن موتور یا بالا رفتن آمپر آب اتفاقی است که هر سال با آغاز فصل گرما رانندگان فراوانی را آزار داده و سبب نگرانی آن ها میشود.

بالا رفتن آمپر آب اتومبیل علل متعددی دارد که تصمیم داریم در این مقاله به بررسی علل و راهکار های آن بپردازیم، در این جا اتومبیل هایی مورد نظر هستند که در شرایط خاص (سربالایی و ترافیک) داغ می کنند.

اقدامات لازم حین بالا رفتن آمپر ماشین

گاهی وقت ها با بالا رفتن آمپر آب روبرو هستیم؛ در این چنین مواقعی نخستین کاری که باید بکنید، توقف کامل خودرو و خنک کردن آن است. گاهی اوقات هم امکان دارد مشکل، پایین نیامدن آمپر ماشین باشد. یعنی با وجود این که خودرو را متوقف نموده اید و مدت زمانی هم از توقف شما می گذرد، هم چنان آمپر بالاست. در چنین مواقعی اقدامات زیر را انجام دهید:

۱. کاپوت را بالا دهید تا گرمای آن خارج شود. هیچگاه در رادیاتور و مخزن را باز نکنید چون فشار سیستم بالاست و امکان دارد در اثر پاشیدن آب بسوزید.بالا رفتن آمپر دمای آب نزدیک شدن آن به آخر صفحه مدرن و بخش قرمز است

۲. در صورتیکه فن رادیاتور کار نمی کند، بررسی کنید که تسمه یا اتصالات برقی فن در محل خود قرار دارند یا نه. در قدم بعدی سعی کنید با روشن کردن کولر خودرو، دستور افزایش سرعت فن را ارسال نمایید. چنانچه این کار هم نتیجه نداد، با ریختن آب روی رادیاتور تلاش کنید دمای آنرا تقلیل دهید. در صورتیکه نمی توانید دمای موتور را کم تر کنید، آنرا خاموش کنید تا از بالاتر رفتن دما جلوگیری شود.

۳. برای کاهش دمای موتور خودروهایی که فن مکانیکی دارند و با کمک موتور به گردش در می آیند بایستی در حالت درجا گاز بدهید و دور موتور را به ۲۰۰۰ برسانید.

۴. در صورت عملکرد صحیح فن ها و بالا بودن دمای موتور این احتمال وجود دارد که آب در سیستم کم است. به همین جهت کافی است برای خنک کردن موتور آنرا خاموش کرده و هر چند ثانیه یک بار استارت کوچکی بزنید. به این معنی که اتومبیل روشن نشود ولی پیستون ها بالا و پایین شوند.

۵. اگر فن ها در حال چرخش بودند و از عدم کمبود آب در سیستم نیز مطمئن بودید و حتی با ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟ در چنین شرایطی ۳ حالت پیش می آید:

>> وجود هوا در سیستم

>> قفل کردن ترموستات و عملکرد نادرست آن

>> مسدود شدن جریان آب در رادیاتور یا عملکرد نادرست واترپمپ

علل بالا رفتن آمپر آب ماشین

 علت داغ کردن موتور میتواند دلیلی بسیار ساده و یا دلایلی گوناگون داشته باشد که در ادامه به علت بالا رفتن آمپر آب در خودرو و راهکار آن می پردازیم.

– قفل کردن ترموستات خودرو:

در صورتی که رادیاتور خودرو سرد ولی آمپر آب بالا باشد احیانا ترموستات قفل کرده است.برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده مطمئن شوید

– وجود هوا در سیستم از علل بالا رفتن آمپر آب:

همان طور که می دانید در صورتیکه در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را می گیرد و سبب بالا رفتن آمپر می شود. برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده و بعد از سرد شدن موتور باید عمل هواگیری به وسیله مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل برطرف شود.

– عملکرد نادرست واتر پمپ و بالا رفتن آمپر آب:

واتر پمپ یکی از قطعات اصلی سیستم خنک کننده می باشد و عدم کارکرد درست آن سبب داغ کردن موتور اتومبیل در شرایط سخت می شود. واتر پمپ دارای پروانه ای است که وظیفه چرخاندن آب را بعهده دارد، گاهی در حالت گرم شدن موتور این پروانه روی شفت خود هرز میگردد و باعث بالا رفتن آمپر آب میشود چون در موقع هرز بودن پروانه روی شفت سر میخورد و به دور لازم برای چرخاندن کامل مایع سیستم خنک کننده نمیرسد. در خودرو هایی که واتر پمپ به وسیله تسمه دینام، هیدرولیک، یا تسمه جداگانه ای غیر از تسمه تایم میچرخد شل بودن تسمه مربوطه سبب هرز چرخیدن و در نتیجه داغ کردن اتومبیل می شود.

در برخی از موارد پره های داخلی واترپمپ که وظیفه چرخاندن آب را بعهده دارند خرده شده و یا رسوب میگیرند. این وضیت هم سبب بالا رفتن آمپر آب در حالت درجا و ترافیک میشود که با بالا بردن دور موتور یا حرکت اتومبیل آمپر آب پایین می آید.

– مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور:

چنانچه میخواهید اطمینان یابید که درون رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است به رادیاتور ساز مراجعه نمایید تا سیستم را بررسی کند. در صورتیکه رادیاتور مسدود شود آب نمی تواند راحت گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل در مواقعی که موتور در فشار است مثل حرکت در بلندی و روشن بودن کولر و … خود را نشان می دهد. در‌صورتی‌که در بین پره های رادیاتور برگ و گل و لای و حشرات گیر کند از بازدهی آن شدیداً می کاهد.

– سر سیلندر و واشر دلیل بالا رفتن آمپر آب ماشین: 

تشخیص این ایراد کار ساده ای نیست و باید از افراد متخصص کمک گرفته شود. علائمی مثل بالا رفتن آمپر آب، سفتی بیش از اندازه شیلنگ های رادیاتور به هنگام گرم بودن موتور، کاهش مداوم آب رادیاتور، عملکرد بد موتور به هنگام استارت اول صبح و به گوش رسیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه به هنگام باز کردن در رادیاتور را میتوان بوجود مشکل در سر سیلندر و واشر ربط داد.

– کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن سوپاپها):

یکی از علل بالا رفتن آمپر آب اتومبیل کم بودن خلاصی سوپاپها است. در اتومبیل های گوناگون خلاصی یا لقی سوپاپها به اشکال گوناگون تنظیم میشود. در برخی از انواع موتورها خلاصی سوپاپ به صورت دستی توسط تعمیرکار اتومبیل انجام میشود که به آن فیلترگیری میگویند. در برخی از اتومبیل ها تنظیم خلاصی سوپاپ به وسیله واشر های تنظیمی با ضخامت های مختلف توسط تراشکار انجام میشود و در اکثر اتومبیل های مدرن قطعات هیدرولیکی مسئول تنظیم لقی سوپاپها به صورت اتوماتیک هستند که به آن ها لیفتک یا استکان تایپیت اتوماتیک گفته میشود.

در هر یک از این موارد اشتباهات فردی، اشکال در قطعات و یا عدم استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب می تواند سبب کم بودن خلاصی سوپاپ و در نتیجه بالا رفتن آمپر آب اتومبیل بشود. سفت بودن سوپاپ ها سبب کم شدن توان موتور اتومبیل و داغ کردن موتور علی الخصوص در سربالایی و دور بالای موتور میشود. از علائم سفت بودن سوپاپها می توان به خروجی پرتابی و پر صدای اگزوز و صدای غیر عادی موتور در دور بالا اشاره نمود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×
مدیر فروش
تلگرام کاویانی
1 +