سبد خرید شما خالی است.
اداره ملي ترافيك بزرگراهها در کشور پهناور آمریکا، طی بررسی های به عمل آورده تخمین زده است که در هر سال میلادی تعداد ۵۳۳ حادثه ناگوار که منجر به مرگ می شود، در تصادفات جاده اي به علت عيب تايرها رخ مي دهد، این سازمان با اعلام اینکه اضافه كردن سامانه ای موسوم به نمایشگر فشار باد تایر TPMS، به همه اتومبیل ها مي توان ۱۲۰ مورد از اين تعداد (۵۳۳) کشته شده و همچنین بيشتر از ۸۴۰۰ مجروح را در سال كاهش دهد.
۹ درصد از حوادث منجر به فوت در اروپا به خاطر کم بادی است…
همچنین در کشور اروپایی فرانسه یک نهاد با نام ايمني جاده در بررسی های خود اعلام کرده است كه تقریبا ۹ درصد از همه تصادفات جاده اي كه به مرگ منجر مي شود در اثر كم بادي تاير خودرو رخ می دهد، در آلمان هم برآورد نهادهای معتبرش حاکی از آن است كه ۴۱ درصد از تصدفات منجر به جراحات جسمی در این کشور پیشرفته به كم بادي تاير ها بستگي دارد.
خوب حالا این سوال برای شما ممکن است پیش بیاید که نمایشگر فشار باد تایر TPMS چیست، دهیم،
اصلی ترین و مهم ترین وظیفه این سامانه، اندازه گيري لحظه به لحظه فشار باد هر كدام از تايرها(لاستیک ها) بطور جدا از هم(مجزا) و در صورت کم بادی در هرکدام از آنها اخطار به راننده خودرو است، این سامانه یک سیستم مانیتورینگ در جلوی راننده دارد، كه فشار باد تاير هاي پنوماتيكي را اشكار مي سازد اين سيستم معمولا از نوع سيستم هاي مونيتورينگ فشار باد تاير كنترل از راه دور مي باشد. این سیستم ( (tpms بیشتر اوقات از تكنولوژي فركانس راديويي استفاده می کند بطوريكه واحد كنترل الكترونيكي خودرو ecu كه پردازش ضروري را انجام مي دهد سيگنال هاي ارسالي از سنسورها را كه مشخص كننده فشار باد تايرهاست ترجمه كرده و هشدارهاي لازم را به راننده مي دهد.
درباره ی کاهش باد تایر در خودرو بیشتر بدانید :
ابتدا باید گفت طبق اصول نشت طبيعي باد تايرها (لاستیک ها) (فرض بر يك تاير جديد) درمدت زمان يك سال احتمالا بالغ بر ۲۰۰ تا۶۰۰ ميلي بار(Milli-Bars )است . حالا اگر ما فرض را بر این بگیریم که بيشتر از ۴۰% از افرادی که مالک خودرو در اروپا و امريكاي شمالي هستند، باد تاير ها خودرو خود را، كمتر از يك مرتبه در یک سال كنترل مي كنند طبیعتا حدود ۴۰ درصد يا بيشتر خودروهايي كه در حال حاضر در ان مناطق در حال تردد هستند، در حالت كم بادي تايرها استفاده مي شوند.
حال به این نکته توجه کنید که ميانگين ۴۰۰ ميلي بار كاهش فشار باد منجر به بالا رفتن مصرف سوخت ۲ درصدي و كاهش عمر تاير ۲۵ درصدي مي گردد ميتوانيم محاسبه كنيم كه كم بادي تاير مسبب بيشتر از ۲۰ ميليون مصرف سوخت و متاسفانه ۲ ميليون تن دي اكسيد كربن co2 ورودي به اتمسفر و ۲۰۰ ميليون ضايعات تاير در دنيا است به همين دليل ايالات متحده قانون استفاده از tpms را صادر و ساير كشورها نيز به زودي از ان پيروي خواهند كرد.
سیستم tpms بر دو نوع کلی تقسیم می شود :
۱) سیستم مستقیم یا direct :
این سیستم در هر زمان اطلاعات فشار باد لاستیک ها را به وسیله ی چراغ هشدار دهنده (گیج) به راننده خودرو منتقل کرده تا راننده از وضعیت باد تایرها مطلع گردد.
بدین نحو که سنسور های فشار و دما درون تایر ها مورد استفاده قرار گرفته که به وسیله ی امواج rf radio frequency به دستگاه نشان دهنده که در روبه روی راننده نصب گردیده است نمایش داده می شود جالب است بدانید که این سیستم تا چند سال قبل (۲۰۰۶) شامل سنسورهاي چرخ تغذيه با باتري بود که در سال بعد(۲۰۰۷) از آن با تلاش دانشمندان سيستم هاي بدون نياز به باتري را براي خودروها تولید کردند چرا که با اين اتفاق از تعداد زيادي باتري ليتيومي در خودرو کاسته شد.
۲) سیستم غیر مستقیم یا indirect :
این سیستم به طریق غير مستقيم پايش فشار باد تاير را به وسیله ی كنترل کردن سرعت تک تک چرخ های خودروی مورد نظر و همچنین سایر سیگنال های موجود که در خودرو وجود داردهشدار هایی که لازم است را به راننده خودرو می دهد.
لازم به ذکر است که بیشتر سیستم های indirect با توجه به این مسئله کار می کنند که تایرهای(لاستیک) کم باد دارای قطر کوچکتری نسبت به تایرهای پر باد می باشند لذا این لاستیک های کم باد با توجه به این مسئله باید دور بیشتری بزنند (چون قطر کمتری دارند) تا مسافت مورد نظر را طی کنند در نتیجه سیستم غیر مستقیم (indirect) متوجه کم بادی این تایرها شده و با توجه به مانیتورینگ چلوی روی راننده این کم بادی را به اطلاع وی می رساند اما این سیستم (غیر مستقیم) تنها توانایی این را دارد،
که کم بادی سه تایر همزمان را به اطلاع برساند (متوجه شود) و نمی تواند کم بادی چهار چرخ همزمان را بگوید. و علت آن هم این است که سيستم بر مقايسه تفاوت سرعت چرخها بنا نهاده شده است و اگر هر چهار چرخ تاير مقدار باد يكساني را از دست بدهند تغييرات نسبي صفر خواهد بود . البته پيشرفت هايي كه جدیدا محققان در جهان در زمينه پايش غير مستقيم فشار باد تاير انجام دادند منجر به توليد سيستم هايی شده است كه مي توانند كم بادي هر چهار تاير را به طور همزمان اشكار كنند.
اين كار به وسيله آناليز كردن ارتعاشات تك تك چرخها يا آناليز كردن عوامل انتقال بار در طول شتاب گيري يا دور زدن صورت مي گيرد که این سیستم قادر است حتی زاپاس را هم از لحاظ کم بادی چک کند.
در این سیستم (indirect) از ترمز abs مجهز به سنسور سرعت چرخ بهره برده می شود و از آنجايي كه مقدار كمي تخليه باد باعث كوچكتر شدن قطر تاير مي گردد واحد كنترل ترمز ABS مي تواند بررسي كند كه ايا همه چرخها تقريبا دور برابري زده اند يا نه حال اگر يك چرخ تعداد دور بيشتري را نسبت به بقيه چرخها زده باشد در این صورت كم باد بوده و باعث روشن شدن چراغ هشدار دهنده که در جلوی راننده نصب شده است می شود هرچند که راننده نبايد منتظر بماند تا چراغ يا صداي هشدار دهنده او را از كم بادي تايرها خودرو اگاه كند بلكه بايد با بازديد به موقع تایر ها از به وجود امدن اين حالت جلوگيري نمايد.
لازم به توضیح است که تايرها امکان دارد که در همه چرخها بطور همزمان كم باد شوند اين حالتي است كه سيستم فرستنده فشار ABS نمي تواند كم بادي تاير ها را براي راننده اشكار كند به همين دليل اين نوع نشان دهنده فشار تاير در اخرين قوانين ايالات متحده رد صلاحيت شده است و از سپتامبر ۲۰۰۷ همه خودروها سبك بايد سيستم هشدار دهنده مستقيم داشته باشند.
در چه موارد سیستم tpms هیچگونه هشداری نخواهد داد حتی اگر فشار باد تایر تغییر کند:
- تغییر یکسان فشار باد دو تایر: سیستم TPMS تنها می تواند تغییر فشار(کاهش و یا افزایش) باد یک تایر رابررسی کند و نمی تواند تغییر را برای دو چرخ هم محور و یا هم جهت و یا هر چهار چرخ چک نماید.
- تغییر فشار باد هر چهار تایر یکسان باشد.
- در صورت ترکیدن لاستیک این سیستم توانایی پاسخگویی در لحضه را ندارد.
حال به بیان مزایای سیستم پایش مستقیم می پردازیم:
۱)اندازه گيري دقيق و نمايش فشار باد تایر براي راننده و كشف كم بادي در مقادير كمتر از ۲۵ درصد فشار باد تاير سرد پيشنهادی…
۲) اندازه گيري ونمايش دماي باد تاير…
۳) تعیین کردن چرخی که کم بادی در تایر آن وجود دارد…
۴) حساسيت به نشت سريع و كند براي هشدارهاي به موقع…
۵) هشدار پنچر شدن تاير…
۶) هشدار براي فرا رسيدن زمان بازرسي تاير…
۷) امكان نمايش فشار باد تاير زماني كه خودرو ساكن است…
در چه مواردی امکان این وجود دارد که tpms به اشتباه هشدار دهد:
- رانندگی بر روی برف و یا سطوح لغزنده
- بالابودن خیلی زیاد چرخش چرخهای جلو(DIRIFT MOTION) و با شتاب جانبی
- نصب زنجیر چرخ
- نصب تایرهای غیر استاندارد خودرو
- ریست نکردن تنظیمات TPMS بعد از تعویض تایر
نحوه ریست کردن سیستم tpms :
۱_ باد تایرها تنظیم نمائید.
۲_ خودرو را روشن کرده ، ترمز دستی را بالا بکشید و دسته دنده را در حالت خلاص قرار دهید.
۳_ این گزینه در خودرو ها متفاوت است اما به طور کلی با توجه به کاتالوگ کمپانی سازنده خودرو که در اختیار شما قرار داده شده است گزینه مرتبط با tpms را انتخاب کرده و کلید را چند ثانیه نگه دارید سپس علامت ضربدر کنار نوشته TPMS Reset تبدیل به تیک شده و چراغ خاموش خواهد گردید. (در صورت خاموش نشدن چراغ به یک تعمیرگاه جهت سرویس tpms مراجه کنید)
ضمنا اگر متوجه خرابی پس از ریست کردن شدید و برای تعمیر به تعمیرگاه رفتید توجه کنید که راه اندازی مجدد TPMS، پس از طی ۳۲ کیلومتر و در سرعت بالای ۸ کیلومتر در ساعت تکمیل خواهد شد.
بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.