معایب زیاد بودن بیش از حد فشار باد تایر:
- باریک شدن سطح تماس و کاهش قابلیتهای تایر و پایداری آن
- سلب آسایش و راحتی در رانندگی!
- ساییده شدن بیش از حد قسمت میانی لاستیک
- قابلیت جذب نیروهای وارده از جاده به لایههای میانی تایر از بین میرود و با کم شدن استقامت آنها در برابر نیروها، آسیب پذیریشان زیاد میشود
- بهدلیل تجمع نیروها در مرکز آجها، لایههای لاستیکی در زمان گرم شدن تمایل زیادی به جدا شدن دارند.
معایب کم بودن بیش از حد فشار باد تایر:
- زیاد شدن مصرف سوخت بهدلیل افزایش سطح تماس با جاده
- اگر چرخهای جلو کمباد باشند فرمان سفت و یا به یک سمت کشیده میشود
- ساییده شدن سریعتر و بیشتر قسمت بیرونی آجها
- در زمان حرکت، بهدلیل تغییر شکل زیاد در منطقه تماس با جاده، حرارت فوقالعاده بالا میرود و امکان جداشدن لایهها بیشتر میشود که این مساله خطرات زیادی در پی دارد
- موجدار شدن لاستیک و بالا رفتن حرارت در سرعتهای بالا
- له شدن تیوپ بین رینگ و حلقه داخلی تایر
لذا میزان باد تایرها را به طور منظم کنترل کنید. حداقل هر دو هفته یکبار و پیش از مسافرتهای طولانی نگاهی به تایرها انداخته و میزان باد آنها را بررسی کنید.
توصیه مهم در مورد فشار باد تایر:
- پیش از حرکت در بزرگراهها با سرعت بالا، فشار باد تایرها را طبق سفارش سازنده آن، بیشتر کنید.
- خودرویی که بار سنگین حمل میکند، دقیقا شرایط تایر کمباد را دارد، لذا با توجه به میزان بار، فشار باد تایرها را به مقدار حداکثر 4psi بیشتر کنید.
- باد تایر را همیشه در حالت سرد و یا زمانی که حداکثر 2 تا 3 کیلومتر با سرعت کم حرکت کردهاید، تنظیم کنید، زیرا حرارت تایر، فشار باد آن را افزایش میدهد. تابش نور خورشید در زمان پارک طولانی نیز چنین حالتی ایجاد میکند.
- هیچگاه اضافه فشار باد تایر را در زمان گرم بودن آن کم نکنید، زیرا تایر پس از خنک شدن دچار کاهش فشار میشود.
- بعد از تنظیم باد، درپوش «والو» را با دقت ببندید.
6. تنها به چشم خود برای تنظیم باد اعتماد نکنید.7.حتما به فشار استاندارد ارائه شده توسط کارخانه سازنده خودرو توجه کنید. میزان فشار باد توصیه شده توسط کمپانی، اکثراً در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب و یا روی ستون وسط (B) سمت راننده نوشته شده است.8.همواره فشار باد تایر زاپاس را بیشتر از فشار ارائه شده توسط کارخانه سازندتنظیم کنید.
نظر بدهید